De Pont en Textielmuseum (Tilburg)
do
10-12-2009 22:29
gezien:
textielmuseum en bill viola in de pont
Bill
Viola heeft inmiddels een sterstatus met zijn videokunst op lcd-schermen.
Meestal haarscherpe taferelen, zorgvuldig geënsceneerd die heel vertraagd
veranderen. Echter tableaux vivantes. De Pont in Tilburg toont ze prachtig in
de voor het museum zo kenmerkende cellen waarin vroeger de wol werd
bewaard. De beelden spreken zo voor zich dat verdere tekst en uitleg overbodig
is. Hugo heeft ze in zijn recensie van 5 november al mooi beschreven. In het
museum verder een schitterende zwart-wit geschilderde portrettenreeks van
bekende Europeanen van de hand van Gerhard Richter, vergezeld van wat
ander werk van hem. De portretten zijn keurig gerangschikt naar de manier naar
de kijkrichting van de geportretteerde. Het rangschikken van werken is toch een
specialiteit van De Pont, nergens doet men dat zo trefzeker als daar. De
ruime hallen van de De Pont zijn er ook uitermate voor geschikt, alsof ze voor
het expositiedoel gebouwd zijn. Hoe schril de werkelijkheid er vroeger uit zag
tonen foto’s in het al even fraaie café-gedeelte. De getoonde films in de
expositie van films noires ‘ waren al op verschillende plaatsen in Rotterdam te
zien (Witte de With en de galerie van Wilfried Lentz) maar mooi om nog eens
terug te zien, vooral de op breedbeeld getoonde film van Jesper Just waarin een
vrouw, die op een intrigerende manier “NIghts in White Satin” fluit; eerst
botvangt bij een jonge man, dan bij een jonge vrouw en vervolgens
veelbetekenend in de nacht een hoge toren beklimt.
Dan
door naar het Textielmuseum. Veel over gehoord maar nog niet eerder geweest.
Een prachtig complex van een van de oudste Tilburgse wolfabrieken, veel ouder
dan de hal van De Pont. Heel bijzonder is dat tussen de oude en ultra moderne
spinmachines mensen rondlopen die er zelf nog aan gewerkt hebben. De
ultramoderne machines vind je verder alleen nog maar in zuid oost Azie en India
terug, niet meer in Tilburg of Enschedé. Daar is de arbeid te duur geworden.
Zo’n enthousiast authentiek verhaal over de geschiedenis van Tilburg doet meer
dan een geschreven verhaal. Maar ook het verleden is in film perfect
weergegeven.. Op een speciale verdieping over de geschiedenis van de
wolindustrie in Tilburg wordt aan de hand van fraaie filmcollages op een doek
van zeker twintig meter lang in rap tempo een helder beeld geschetst van de
snelle opkomst en ondergang van een industrie. Eigenlijk heeft het alles bij
elkaar maar zo’n 70 jaar geduurd. Wist ik niet. Dit museum is een absolute
aanrader, zelfs voor diegenen (net als ik) die niets speciaals met textiel
hebben.
Tjeu
De Pont (Tilburg)
ma
19-7-2010 11:06
gezien:
Penone in De Pont
De
Pont toont andermaal zijn kracht met de presentatie van het werk van Giuseppe
Penone, die we in Rotterdam kennen vanwege zijn “boom op stokken” langs de
Westersingel, een werk waar ik nooit bij stil heb gestaan, totdat ik het
werk van Penone in De Pont had gezien; Hugo bezocht en beschreef deze
tentoonstelling ook al een keer.
De
kracht van De Pont is dat het museum zowel klein, intiem werk als grote stukken
kan vertonen door de combinatie van de kleine “wolhokken” aan de rand van de
enorme centrale zaal. Bij Penone is dat erg functioneel want deze veelzijdige
kunstenaar zoekt het zowel in enorme doeken en sculpturen als in kleine
tekeningetjes. In dat kleine en het grote werk blijkt de verbindende
factor de verbluffende overeenkomst in organische structuur tussen mens en
plant. Waar precies het verschil tussen het ene en het andere organisme zit
wordt vager naarmate men meer op het object/subject inzoemt. Dan blijkt
er in structuur nauwelijks nog een verschil tussen de nerven van een blad en de
gerimpelde lippenhuid van een mond (zoals ook de affichemaker van de Parade
onlangs vaststelde: een blad en een mond: eigenlijk varianten van hetzelfde
gegeven). Onder de gladde oppervlakte van de huid schuilt een chaos van vormen;
dat geldt zowel voor gladde oogleden waarachter een heel eigen wereld schuil
gaat (prachtig in beeld gebracht door de bloedvatenstructuur van oogleden enorm
op te blazen tot gigantische “bladeren”, als voor de abstracte glad gepolijst
bronzen of strakke metalen vormen waarachter een vleselijke, zachte structuur
verborgen lijkt te gaan als voor de vierkante balk die van binnen een tak
blijkt te zijn. Hard is zacht en glad is ruw. Tegenstellingen heffen elkaar op.
Zeer
bijzonder zijn de enorme grafieten schilderijen, ook weer voorzien van een
huidachtige structuur. In eerste waarneming zijn ze pikzwart, maar vanwege de
zacht licht weerkaatsende werking van grafiet lijken ze dichterbij bijna van
paarlemoer en honderden kleuren uit te zenden. Zwart is licht! En dan heb
ik nog niet gehad over de uit acaciadoornen opgebouwde doeken die veraf de
structuur van rimpels in het voorhoofd of het de levenslijnen in de hand
weergeven. Acaciadoornen: droeg Christus geen doornenkroon van acaciatakken
gemaakt? Wat het niet Christus die zei: beseft dat gij uit celstof zijt
opgebouwd en tot celstof zult wederkeren. Eigenlijk is die Penone heel
spiritueel. Als katholieke jongen weer terug in Brabant voelde dat goed.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten