LP2
di
2-10-2012 15:09
gezien:
Cor Kraat in LP2
Wereldberoemd
in Rotterdam. Dat is de omschrijving die spreker Rien Vroegindeweij gaf aan Cor
Kraat op de opening van de aan hem gewijde expositie in LP 2. De man, die veel
beelden, installaties en afbeeldingen in Rotterdam op zijn naam heeft staan die
tot ver buiten de stad bekend zijn, maar weinigen kennen zijn naam. Denk aan de
auto die uit de gevel hangt, aan de oranje stadspoort op Pompenburg, aan de
hoedendoos in het Waterweggebied, aan de marmeren zuilen en “opgravingen” aan
invalsweg tussen Rozenburg en Rotterdam, aan het opgerolde Vrije Volk bij het
Zuidplein en ga zo maar door. Soms alleen gemaakt, soms met twee companen in
Kunst & Vaarwerk. Oer Rotterdams, recht voor zijn raap, voor iederereen
begrijpelijk en een reactie op de veronderstelde grijsheid en lelijkheid van de
omgeving. Niet voor niets trok Mariette Dölle (die zich tegenwoordig directeur
van Tent noemt) een vergelijking tussen Cor Kraat en andere beeldenmakers als
Joep van Lieshout en Han Hoogerbrugge. Ook makers die niet veronderstellen dat
de toeschouwer kunstgeschiedenis heeft gestudeerd. Cor staat dus wel degelijk
voor een echte Rotterdamse school in de beeldende kunst die inmiddels
internationaal bekend is maar nog niet als zodanig wordt beleefd. De
tentoonstelling zelf is leuk maar toont heel weinig concreet werk, dat zit
immers allemaal nagelvast in de Rotterdamse Umwelt.Dus dan maar foto’s en
afbeeldingen, waarvan sommigen verrassend kunstzinnig zijn. Ik vond het een
leuke tentoonstelling, maar een blockbuster gaat dit niet worden; dan had er
meer te beleven moeten zjin geweest.
Tjeu
LP2
vr 21-9-2012 15:44
conferentie Kunstfactor in LP 2
De
reden van cultuursocioloog Michael Schwarz (“ik heb geen verstand van
cultuureducatie en amateurkunst”) voor het congres over het nieuwe begrip
“Sustainisme” was dusdanig van belang dat het twee keer werd herhaald. Heb dat
verhaal dus twee keer gehoord. Telkens voorafgegaan door een spot van twee
minuten voor de Triodosbank die exact hetzelfde logo hanteert als het
boek van Michael en zijn compaan Joris Elffers. Jaja; toch banden met het
(groene) grootkapitaal??
Een
lezing waarin alles met alles wordt verbonden (verbinden is het toverwoord).
Toen ik op de tweede dag door een trommelaar genodigd werd te beginnen met
ritmisch heen en weer gedein en handgeklap, het ritmisch uitsprekken van de
letters H-O-L-L-A-N-D (in het Engels, dat wel) en het omarmen van mijn buurman
of buurvrouw, stonden mijn haren al recht overeind. Kritiekloze toespraken over
een “isme” ,zeker als die zich bedienen van Keltische tekens, moeten worden
gewantrouwd vind ik. Maar ik was de enige in de zaal, want iedereen deinde en
klapte mee; en iedereen ontdekte heel veel van zichzelf in het sustainisme.
Toen
ik iemand uitlegde dat je met dit isme heel goed het vervoer van olie met
tankers, vanwege het airodynamisch design van deze vaartuigen waarmee
natuurlijke grondstoffen in een wereldwijd omspannend netwerk van de ene lokale
economie naar de andere lokale economie worden verplaatst kunt uitleggen als
een goed voorbeeld van sustainisme en de grondstofverslindende massafabricage
van plastic I phones en tablets die voor hongerlonen in derde wereld worden
gemaakt als het tegendeel van sustainisme, vond niemand dat leuk.
Dus
ging ik na de lezingen maar weer henen op mijn milieuvriendelijke fiets.
Tjeu
LP2
31-1-2011
gezien: Body World in LP2
Weliswaar
geen kunst, maar dan toch heel kunstig gedaan allemaal. Een man die over een
hekje springt en slechts op één hand steunt. Een andere man die over een
dwarsligger hoogspringt en de lat slechts op enkele centimeters raakt. Hoe
hangen/staan deze beelden? Het is niet na te gaan. Wie terugschrikt van de
aanblik van gevilde lichamen kan gerust gaan (had gerust kunnen gaan, 2
februari is de slotdatum); eigenlijk is er helemaal niets griezeligs aan je
eigen lichaam. Wel wellen erg gedachten op over de grootsheid van de schepping,
dat die God die dat toch allemaal maar bedacht heeft of hoe ontzettend
ingenieus en gedetailleerd het Darwinisme te keer is gegaan. Alleen al het
beeld van het bloedvatenstelsel in een arm, dat op zich al bijna een massief
vuurrood geheel vormt, toont aan hoe goed doorbloed we zijn. En hoe hersens er
uit zien waar een infarct heeft toegeslagen wilde ik ook wel eens zien. Maar
het meest fascinerend vond ik een miniscuul bordje met daar op drie met het oog
nog nauwelijks te ontwaren kleinste botjes van het menselijk lichaam: de hamer,
het aambeeld en de stijbeugel van het menselijk oor. Dat de natuurlijke
selectie uiteindelijk deze in elk lichaam aanwezige nietige stukjes skelet
heeft opgeleverd, die ervoor zorgen dat wij de wind in de bomen horen ruisen is
niet te vatten. Juist dat ene beeld waarop de menselijke huid inclusief wimpers
is blijven zitten (het doorgesneden hoofd van en zo ze zien nogal dikke man)
deed bij mijn vriendin de maag bijna kantelen. Dat helemaal aan het eind van
het copulerende stel de vrouw de laarsjes had aangehouden was misschien wel
iets te ‘catchy’. Voor de rest een tentoonstelling in voor deze massale opkomst
te kleine ruimte die van mij veel sterren krijgt. Heldere teksten, wellicht
links en rechts iets te moraliserend (rook niet, eet niet te vet, beweeg genoeg
en blijf tot ver na je zestigste intensief vrijen). Wel waar natuurlijk.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten