Siberia
25-5-2011
gezien: Vloek van Siberia
Ga er maar aan staan om
zo’n Griekse tragedie als Medea met veel familie-moorden en bloed in complexe
verwikkelingen voor jongeren op een spannende manier te brengen. Daarom heel
slim bedacht om deze voorstelling vooraf te laten gaan door workshops onder
leiding van door de wol geverfd personeel van Siberia. Ook voor mij als niet
gymnasiast was het een heel handig ruggesteuntje om tesamen met een aantal jochies
uit de buurt vooraf uitgelegd te krijgen aan de hand van spelsituaties wie ook
al weer Aighistos, Klytaimnestra, Agamemnon etc. waren. Waarbij het
me opviel dat die moeilijke namen voor Marokkaanse jongeren blijkbaar veel
vanzelfsprekender zijn dan voor een Hollander. Niemand stak er de draak mee en
ging meteen dapper aan de slag met de opdracht om aan de hand van allerlei
aangedragen feitenmateriaal de mogelijke moordenaar van moeder Klytaimnestra en
vader Aighistos te ontdekken; als betrof het een eigentijdse thriller.
En dat werd het ook. Met
uitstekend spel van een combinatie van ervaren acteurs (Ruby Soliman en Lotje
van Lunteren) en stageaires; Een tijdloos spel over eerwraak, passie en list,
op een voor de doelgroep aansprekende manier gebracht; soms zodanig, dat het
leek op de acteurs in real time in discussie gingen met het publiek dat intens
meeleefde. Met een heldere tekst van Floris van Delft en Wolter Muller beleefde
ik gedurende 75 minuten een genoeglijke avond. Een compliment voor Siberia voor
deze productie die na een lange speelperiode zijn laatste avond beleefde en op
een intensiteit werd gebracht als betrof het een premiere.
Tjeu
Siberia
5-10-2011
gezien: Kamp Noord van
Siberia
Het gras is altijd
groener aan de andere kant van de heuvel. Dus als je de kans krijgt dan ga je
naar die andere kant op zoek. Zeker als je eigen kant er heel erg grijs uit
ziet. Zo zou verkort de synopsis van dit nieuwe theaterstuk van Siberia kunnen
luiden. Een vreemdeling komt in een nogal vreemde gemeenschap aan, waar men
elkaar naar het leven staat, een eentonig menu van alleen maar linzen eet en
een gebroken engels sprekende slager (gespeeld door een zuid Afrikaanse acteur)
medische problemen aan ledematen oplost door ze eenvoudigweg af te hakken. Dat
die vreemdeling op een gegeven moment weer graag weg wil moge duidelijk zijn.
En dat vervolgens het merendeel van de gemeenschap zich bij hem voegt is ook
logisch. De “slager” en een meisje blijven alleen achter bij hun linzen en
hakbord. Ik kreeg geen vat op het thema: ging het over een vreemdeling die door
een gemeenschap niet wordt geaccepteerd? Ging het over de zucht naar “het
andere dat altijd beter is”. Maar waarom dan gekozen voor zo’n troosteloos
grijze setting waar elk weldenkend mens onmiddelllijk uit zou willen
vertrekken. En waarom dat moralistische slot waarbij de mede reizigers zich
tegen de vreemdeling keren omdat het beloofde land niet wordt gevonden. Een
rafelig slot aan een onduidelijk, maar wel goed geacteerd stuk. Waarom dat er
poppen in het spel moeten meedoen is mij onduidelijk, ze voegen helemaal niets
toe, behalve helemaal in het begin en aan het eind, wanneer het functioneel is
om de komende en gaande vreemdeling heel in het klein ver weg op een berg te
tonen.
Aan het eind nog gesproken
met Roel Twijnstra en de zakelijke leider van Max. Er wordt onverkort naar een
fusie van Max, Siberia en Meekers toegewerkt in de Gouvernestraat. Door de dKC
is min of meer afgedwongen dat dat zou gebeuren. Onder druk lijkt alles
vloeibaar te worden. De fusiepartners zijn overigens redelijk enthousiast over
het nieuwe instituut dat ontstaat. Gedwongen ontslagen worden niet voorzien,
wel beëindiging van tijdelijke contracten. Roel zoekt zijn heil verder elders,
overigens zonder enige zure ondertoon. Dave Schwab lijkt in het geheel geen
plaats te krijgen. Hij zal wellicht in de Rotterdamse Schouwburg zelf nieuw
onderdak krijgen, aldus Roel.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten