Rotterdamse Schouwburg
ma
3-9-2012 10:42
gezien:
Richard III door Orkater
Ruig,
lawaaiig, aards theater. Daar staat Orkater voor en dat was het dan ook.
Richard III van Shakespeare met Gijs Scholten van Aschat was zo’n succesnummer
in 2010 en 2011 in Amsterdam dat ze het exclusief in Rotterdam 2012 nog eens
kwamen overdoen. Gijs SvA is een alleskunner en bewijst dat door de muziek van
Tom Waits te zingen zoals het moet, ruw, ongepolijst en recht uit het hart.
Omringd door een groep uitstekende muzikanten die ook nog Shakespeare teksten
kunnen declameren. Een regelrecht vondst was de afgang van iedereen die door de
sluw Richard om zeep werd gebracht tussen twee enorme ijzeren platen door naar
de requistenschuifdeur achter op het toneel, waarbij van bovenaf telkens enorme
zakken met rotzooi tegen de platen te pletter sloegen; daarmee het toneel in
een steeds grotere puinhoop veranderend, tekenend voor het koninkrijk dat
Richard uiteindelijk dan toch in zijn bezit kreeg. Het was theater zoals het
moet zijn; onverstelpend, naar de keel grijpend, wrang, maar soms ook
onweerstaanbaar humoristisch. Een terechte ovatie aan het eind. Misschien heb
ik de beste voorstelling van dit seizoen nu al gezien.
Tjeu
Rotterdamse Schouwburg
do
10-11-2011 14:17
gezien:
"De Bittere Tranen van Petra Kant" door NT Gent in Rotterdamse
Schouwburg
Dit
was weer zo’n stuk waarbij ik me kan voorstellen dat de niet doorgewinterde
bezoeker het al na een half uur helemaal gehad heeft. Wat moet je met een
voorstelling waarin een zestal danig opgesmukte vrouwen wat ijzig heen en weer
dansen en de meest lullig teksten debiteren? Zelfs de Volkskrant wist in een
recensie van dit stuk van regisseur Susan Kennedy te zeggen dat zij er niet in
slaagt de vrouwen uit hun stereotiepe houding te bevrijden. Maar dat moet ook
helemaal niet! Reiner Werner Fassbinder, van wie het oorspronkelijke stuk is,
had niet de bedoeling iets anders dan de leegheid in relaties tussen (in dit
geval vrouwen) mensen te tonen. Geen enkele relatie komt uit de verf, niet die
tussen Petra en het model waarop zij stapelverliefd wordt, Karin. Niet die
tussen de moeder van Petra, niet die tussen Petra en haar kind. Sterker nog.
Oma is alleen geïnteresseerd in de kont van haar dochter en de tietjes van haar
kleinkind. Armoediger kan het werkelijk niet. Maar juist dan komt het theater
van pas. Als het dan allemaal zo armoedig en hopeloos is, laat dat dan
aangedikt en overdadig zien. En dat gebeurt hier op onnavolgbare wijze. De
vrouwen zijn geschminkt als poppen; de superslanke onderdanige sloof die
regelmatig de onderbroekjes van haar meesteres komt aan- en uittrekken. De als
een paspop opgeschilderde Karin waar Petra Kant zo doelverliefd op wordt maar
die zelf geen sprankje warmte kan uitstralen (zoals het bij paspoppen hoort),
de dochter als uitvergrote speelpop. Ik vond het allemaal prachtig, kitscherig,
grotesk, en op een bepaalde manier eigenlijk ook weer heel humoristisch.
Het hele aardse bestaan als een groot tranendal, nergens bloeit nog een
sprankje hoop. Zoals de zangeres zonder naam er over zong. Een waarlijke
schitterende theateravond.
Tjeu
Rotterdamse Schouwburg
gezien:
Casino van Norfolk
Norfolk
is een gezelschap actrices van de Toneelacademie Maastricht die theater maakt
“dat direct op de samenleving reageert. De actrices maken de voorstelling zelf
en laten zich telkens door andere theatermakers coachen. Met dat coachen en de
vormgeving zat het wel goed. Een prachtig beeld van een ruimte dat een casino
moet verbeelden met computergestuurd neonlicht, een speelkast en een
speeltafel. Daarachter een ravissant mooie vrouw die alras haar rol en pruik
vervult voor een andere, die van wijfelden casinobezoekster. Een fraaie
overgang. De manier waarop een barman plotseling van achter een bar te
voorschijn springt als iemand wat besteld is ook een vondst. In de
casinoachtige ruimte komt druppelsgewijs een gezelschap bijeen van een bedrijf
tijdens een personeelsuitje. Onzekere, schuchtere types naast lawaaierige
collega’s. Zoals altijd. Alle gesprekken zijn aaneengeregen cliché’s over de
werkvloer en de verrassende omgeving. Maar gaandeweg raakt iedereen steeds meer
van zijn à propos. De situatie krijgt, zonder dat er een verhaallijn zichtbaar
wordt, een steeds absurder karakter waarbij frustraties, woede, hebzucht en
geilheid, kortom de onderbuik het overneemt van de redelijkheid. Tussendoor
geeft een ultrahooggehakte, ultrakortgerokte dame een opwindende show als
nachtclubzangeres weg maar daarna zakte de opgeklopte pudding toch
langzamerhand in. Zonder enig logische samenhang en zonder karakterbuilding
blijft het klauwen, vechten en krijsen, een neiging die vrouwen vaker hebben
als ze samen aan de drank raken. Wij mogen daar getuige van zijn. Ik heb de
indruk stuk voor stuk sterke actrices te zien die met een wat sterker fundament
van tekst en intrige zich meer zouden kunnen profileren. Nu blijft het vooral
lekker gek doen, voor een acteur ook wel heerlijk trouwens. Door de perfecte
vormgeving, de harde en soms filmische muziek blijft het geheel net staan.
Tjeu
Rotterdamse
Schouwburg
vr 15-1-2010 11:37
gezien: Nieuw Zwart van Wim van de Keybus (dans)
Als
na het heel langzaam opkomende ochtendlicht de ogen aan het duister gewend zijn
klinkt plots heel hard aanzwellende geluid van een voorbijsuizende meteoriet;
de oerknal? Als dan het zachtjes deinende kleed wordt weggetrokken ontwaart men
in het halfduister allerlei krioelende, naakte wezens, die proberen weg te
vluchten, hetzelfde onfrisse beeld dat je hebt als een stoeptegel oplicht. Lang
blijven de wezens in de voorstelling over de grond kruipen. Op een gegeven
moment komen de figuren half overeind en zien we (het enige lachtwekkende
moment in de voorstelling) hoe een van de mannetjes baltsgedrag vertoont naar
een van de vrouwtjes. Na de paring gaat het steeds maar voortdurende geweld
weer door. Geweld, want de enige constante factor zijn de op elkaar
inspringende, met elkaar vechtende wezens. Waarover en waarom wordt niet
duidelijk: territoriumdrift? Testosteron? Veroveringsdrang? In plaats van dans
zien we de hele avond gestileerde gevechtssport. Ontelbaar zijn de houdingen en
posities die worden ingenomen, de kop-, nek-, buik- en rugrollen volgen elkaar
alsmaar op, anderhalf uur lang; uitzonderlijk lang voor een dansvoorstelling.
Ondertussen wordt het geheel begeleid door een vaak oorverdovende trio met
gitaren en drums. Een van de drie blijkt de gitarist van de beroemde Belgische popformatie
dEUS te zijn.
Gaandeweg
gaan de figuren steeds vaker staan, het laatste kwartier gaan ze zelfs niet
meer liggen; zelfs niet als ze worden bedekt met ritselend, flinterdun
goudpapier dat je ook ziet om passagiers na een vliegtuigramp of mensen die
onderkoeld zijn geraakt. Er verschijnt een figuur ten tonele die helemaal
bestaat uit vele aan elkaar geknoopte gouden vellen. Met de spots erop ontstaat
een veelkleurig wapperend monster dat zonder kop of kont of voeten over het
toneel fladdert.
Ik
ben getuige geweest van een fascinerende schepping, in de meest letterlijke
zin. Dit was de evolutie teruggebracht tot anderhalf uur. Helemaal aan het eind
komen weer enkele meteorieten suizend voorbij. En na de opnieuw ingetreden
duisternis (het nieuwe zwart?) begint het hele spel weer van voren af aan.
Tjeu
Rotterdamse Schouwburg
do 15-4-2010 10:46
gezien: De Toneelmakerij met Thaibox
Op
een doordeweekse avond toch zo’n man/vrouw of 80, merendeel jong, om de boxring
in de kleine zaal van de Rotterdamse Schouwburg voor de voorstelling “Thaibox”
van De Toneelmakerij. Een absurdistische avond met dichtende thaiboxers, een
voortdurende in de weg lopende vader met indianenhoofdtooi en opgerold
meditatietapijtje en een incestueuze broer en zus. Het enige dat me stoort is
dat de schrijver van het stuk, Ad de Bont, het nodig vindt om aan het eind alle
verwikkelingen een goede afloop te bezorgen. Een suikerzoet einde aan een avond
vol agressie, cynisme en keiharde funk, dat lijkt me niet nodig.
Maar
goed, tot dat verkeerde eind heb ik twee uur zeer geboeid zitten kijken naar
een stuk van een jeugdtheatergroep met zeer veelzijdige spelers. Een vijftal
daarvan hebben enkele maanden intensief Thaiboxles gehad, zodat ze in staat
zijn tot heuse schijngevechten, ritmische oefeningen en een werkelijk prachtige
in halve dans/halve gevechtstechniek uitgevoerde copulatiescène. Een van de
spelers weet met een ingenieuze dubtechniek met zijn stem in enkel seconden een
complete melodielijn neer te zetten om daaroverheen te improviseren. De
verhaallijn is dun: twee boxers blijken (aan het eind) elkaars broers. De vader
van deze twee jongens verschijnt aanhoudend in indianenkostuum als ernstige
ontregelaar in de boxring en blijkt – aldus een bekentenis - van een van
de twee nimmer gehouden te hebben. Aan het eind vallen de twee broers in
elkaars armen en verdwijnt de vermaledijde vader voor eens en voor altijd van
het toneel. Dát probleem is opgelost. De incestueuze zus kiest uiteindelijk
voor het vrije bestaan en bevrijdt haar broer aldus van de zware last van een
relatie. Ook opgelost.
Zo
nu en dan barsten de spelers uit in poëtische ontboezemingen. Dat had wat mij
betreft wat vaker mogen gebeuren. Het blijft nu beperkt tot enkele flarden.
Behoudens deze oneffenheden zag ik een boeiende, zeer afwisselende
voorstelling. Het jonge publiek gaf het moegespeelde gezelschap terecht een
stevig applaus.
Tjeu
Rotterdamse Schouwburg
vr 21-5-2010 14:52
gezien: Out of context van Les Ballet de
C. de la B.
Gisteravond
werd er in de Rotterdamse Schouwburg gedanst op topniveau. Of moeten ik zeggen
“bewogen” op topniveau. Alain Plattel, de wereldberoemde choreograaf, maakt met
zijn groep met de raadselachtige naam “Les Ballets de C. de la B.” het
avondvullende stuk “Out of Context” geïnspireerd op die andere grootheid Pina
Bausch. Bausch is bekend geworden met haar collage-stijl waarbij eigenlijk
alles kan. Het individu en niet de groep staat centraal. Zo leek het
gisteravond soms of ik het op het immens grote en lege toneel (er stonden slechts
twee microfoonstandaards op) naar een merkwaardige beeldententoonstelling met
types in de meest vreemde houdingen zat te kijken, dan weer naar een
schilderijententoonstelling van Francis Bacon met zijn opengesperde karkassen,
dan weer naar een wei vol loeiende, tegen elkaar aanschurkende en snuffelende
koeien, dan weer naar een fontein vol op hoge poten gillende flamingo’s. En dat
alles zonder één decorstuk (behalve dan weer die microfoonstandaards) en
meestal ook nog zonder muziek. En als er dan muziek was, dan iets totaal anders
dan je zou verwachten. Een ronduit komisch nummer werd opgevoerd met een als
begeleiding louter een door de maag dreunende discobas, zeker een minuut of
tien lang; het denderde maar door. Iedereen zong daarop (door één van die standaards)
zijn eigen bekende discozinnetje, de anderen voerden de meest grappige dansjes
uit. Soms samen met anderen, soms alleen. En toen kwam er loeihard dan toch één
echt stuk muziek, de tophit Aisha, play back vertolkt door een uitzinnig
dansende Japanner. Na al die stilte barstte het publiek halverwege dat nummer
in een spontaan gegil en applaus los. Alle energie moest er uit.
Om
daarna in absolute stilte te gapen naar al die merkwaardige duetten, trio’s en
solo’s. Soms lag het hele gezelschap onder een rood dekentje en werd
minutenlang gedemonstreerd hoe kuikentjes uit hun ei kruipen. Het was bizar,
vleselijk, volstrekt contextloos en zinloos. Uitgeput en zwetend kleedde het
hele gezelschap zich onder de tonen van “Noting compares to you” weer aan en verliet
één voor één gedecideerd het podium dat daarna hel verlicht nog leger dan leeg
achterbleef. De ovatie daarna liet niets te raden achter. Wát je had gezien was
nauwelijks te vatten maar in één woord fantastisch!
Tjeu
Rotterdamse Schouwburg
13-4-2011
gezien: Johannes Passion
door Nationale Reisopera
Voor het eerst in
geënsceneerde vorm. Waarom eigenlijk. De muziek is zo ongelooflik sterk dat
elke enscenering overbodig is. Maar goed, als het dan toch een keer moet was
dit geen gekke opzet. De passie speelde zich af in een bibliotheek. Het waarom
van deze wat vreemde keuze wordt duidelijk aan de hand van de rol van de
evangelist die vanachter een zwaar bureau alsmaar bijhoudt in hoeverre het
verhaal in overeenstemming is met “wat er geschreven staat in de bijbel”.
Johannes als boekhouder. In de tekst van de Passie staat dat ook letterlijk zo.
Als de beenderen van Jezus niet worden gebroken omdat hij inmiddels overleden
is, stelt Johannes aan de hand van Het Boek min of meer triomfantelijk vast dat
dit ook zo “geschreven stond: Zijn beenderen zullen niet gebroken worden”. In
de letterlijke tekst van de Johannes Passion wordt aan de lopende ban
teruggegrepen op wat er geschreven stond in het Oude Testament en fungeert
Johannes als de man die dat allemaal afvinkt. Af en toe kijkt het volk van
Israel nieuwsgierig over de schouder van Johannes mee over wat hij nu weer aan
het opschrijven is. Dat volk speelt in deze Passie toch een bijzondere rol. In
de voorbeschouwing wordt uitgelegd dat gemeten in percentage zangtijd het volk
van Israel veel meer aan het woord is dan in de andere Passies. Die passages
geven nou niet bepaald een verheven beeld van het Joodse Volk. Er wordt flink
op los betoogd en kern van de boodschap is dat Jezus omdat hij zich uitgeeft
voor de Koning van de Joden maar vast moet worden gespijkerd, hoezeer Pilatus
zich daartoe ook aanvankelijk tegen verzet. Deze onredelijke, drammerige
houding van het Joodse volk is later vaak opgevat als de anti-semitische
ondertoon van het Nieuwe Testament, een boekwerk dat er bij mij als katholieke
jongeling werd ingestampt. Juist die passages zijn in het werk van Bach vaak
sterk ritmisch en worden met een grote felheid gezongen. Opvallend is ook dat
het koor dat het lijden van de Christusfiguur bezingt letterlijk aan de kant
staat. Het protesterende volk bevindt zich voortdurend centraal in de
enscenering. Deze versie is daarmee ongelooflijk dynamisch en krachtig
geworden. De voorlaatste scene waarin Maria haar leed uitzing is van een
bovenaardse schoonheid. Niemand in de zaal zal de gelijkenis met de bloemenzee
bij Alphen aan de Rijn zijn ontgaan als het massale koor (ik telde 50 man,
vrouw) in het laatste dramatische “Ruhevoll” bloemen, palmentakken en
stenen neergelegt bij Het Boek. Het was in een woord dramatisch en prachtig.
Voor de zoveelste keer. Afgezien van één boeroepende toeschouwer was het
applaus ovationeel, vooral voor de tenor Robert Burt, die de evangelist
vertolkte.
Tjeu
Rotterdamse Schouwburg
12-5-2011
gezien: brief aan mijn
rechter van NTGent
NTGent is hét leidende
theatergezelschap in België, onder de regie van Johan Simons speelde de Vlaming
Frank Focketyn een vlekkeloze solorol op een tekst gebaseerd op de gelijknamige
roman van Georges Simenon. Alles aan deze intieme productie was perfect, de
tekst, de timing, de belichting, het spel. In anderhalf uur wist Focketyn het
behoorlijk opgekomen publiek duidelijk te maken waarom dat de moord op zijn
minnares onontkoombaar en dus begrijpelijk was. Maar is een verklaring ook een
verantwoording? Is een moordenaar helemaal een product van alle invloeden om
hem heen of bestaat er ook nog zoiets als een vrije wil? Deze
existentiële vragen nam de de toeschouwer na anderhalf uur mee naar huis.
Tjeu
Rotterdamse Schouwburg
27-10-2011
gezien: "Presidentes"
door Nationaal Toneel
Voor de tweede keer in
korte tijd weer in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag. Wát een totaal andere
sfeer hangt dan hier in Rotterdam. Deftig om niet te zeggen bekakt, en bij dit
stuk vooral sjieke, oudere dames. Ik hoorde veel aardappels in kelen heen en
weer rollen. Welnu, die dames zullen hevig geschokt geweest zijn door dit stuk
onder regie van Theu Boermans van de Oostenrijkse dronkenlap Werner Schwab
waarin stront, geslachtsgemeenschap en andere vuilbekkerij centraal staan. Drie
vrouwen (de presidentinnen zogezegd) zitten bij elkaar aan de keukentafel en
roddelen en fantaseren er op los. Over hun overspelige kind, over de geheime
liefde voor de slager op de hoek met zijn heerlijke leverkaas en over de
incentueuze strapatzen van de verkalkte echtgenoot. Tussendoor verhaalt de niet
helemaal goed bij haar hoofd zijnde Marietje over die heerlijk pot met goulash
die ze uit de verstopte toiletpot heeft weten op te vissen. Zo plat en grof als
ik het hier vertel is het stuk ook. Het veroorzaakt destijds in Duitsland en
Oostenrijk heel wat opschudding maar hier werd ik er warm nog koud van. Een
gemiddelde aflevering van het Schaap met de vijfpoten op de camping in Benidorm
vind ik leuker (veel leuker). In de publiciteit werd hoog opgegeven over het
spel van de drie dames. Op zich zijn het natuurlijk heerlijke karakters om te
doen in hun schorten en hoog opgekamde kapsels, maar overtuigend leuk vond ik
het helemaal niet. Het bleef volkstoneel tussen de schuifdeuren. Theu bewees andermaal
dat hij voor geen enkel stuk terugschrikt, of het nou een musical, een grieks
drama of een ordinaire soap is. Dit keer was het wat mij betreft vleesch noch
visch.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten