Operadagen
27-5-2011
"The air we breathe" ivm operadagen in Maassilo
Het leuke van het
operafestival is dat het zich niet beperkt tot de hogeschool der kunsten maar
ook amateurs en semi professionals een kans geeft. Als dat ook nog eens gebeurt
op een plek die Rotterdamser ademt dan welke andere plek ook hebben we
activiteit die zich, in ons nieuwe jargon, “verhoudt tot de stad”. Dát kun je
met recht zeggen van een project als “the air we breathe” dat deze week wordt
opgevoerd in de Maassilo. Een complex met zijn beperkingen als het gaat om
culturele producties ook een complex met mogelijkheden zoals dit optreden
aantoont. Temidden van onrustbarend gezoem, optrekkende mist, vreemde snuiters
en flarden gezang werd het publiek langzaam met dwingend vingerwijzingen
doorgeleid naar de plek waar het allemaal zou gaan gebeuren. In een zaal met
verrassende mogelijkheden werd op een leuke manier een uur lang
geëxperimenteerd met klankkleuren, niet echt opzienbarend maar op een bepaalde
manier toch boeiend en intrigerend. De kwaliteit van de stemmen varieerde
nogal, maar dat is onvermijdelijk als je geoefende en vrijetijdskunstenaars
samen iets laat doen. Tekst was er nauwelijks, werd wel regelmatig gerefereerd
aan “het moment”. Dat zal dan wel deze happening zijn geweest voor een zeer
gemêleerd publiek, duidelijk niet het gebruikelijke opera-publiek. Juist dit
soort activiteiten horen er in Rotterdam bij en zorgen er voor dat zo’n
festival beklijft in bredere kring.
Tjeu
Operadagen
30-5-2011
gezien: L'Intruse (de
indringer) van Vlaamse Opera, Abattoir Fermé
Maurice Maeterlinck
schreeft in 1891 een mysterieus sprookje over een koning die terugkomt in zijn
paleis na een lange tocht waar zijn echtgenote inmiddels is overleden. Hij
heeft een vrouw meegenomen maar de zus van de overleden echtgenote is het daar
niet mee eens. Binnen de kortste keren raakt de pas binnen gebrachte nieuwe
aanwinst haar kleren kwijt en dwaalt in haar blootje door de gangen van het
spookachtige paleis. De zus spreekt schande van de feesten die de koning
aanrichtte waarna een feestorgie wordt getoond dat het oog aangenaam treft.
Zeven fraaie, naakte danseressen verzinnebeelden wilde feesten. De hele
enscenering maakt het echter niet tot een platte vertoning maar juist tot een
bizar, intrigerende schouwspel. Voeg daarbij de “muziek” en zang die volledig
atonaal zijn maar , naar ik later informeerde, toch noot voor noot
uitgeschreven is. Vervreemdend, verwarrend maar als schouwspel ongemeen
boeiend, voor een redelijk gevulde zaal, naar ik om me heen hoorde, gevuld met
mensen die op het laatst een gratis uitnodiging kregen. Tsja…..
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten