Manifesta 9
ma
24-9-2012 12:39
gezien:
Manifesta 9 in Genk
De
tweejaarlijks rondreizende beeldende kunsttentoonstelling is dit jaar neergestreken
in een monumentale kolenmijn in het kolenwingebied de Kempen. De
tentoonstelling Manifesta had beter ‘Kommunistisch Manifesta’ kunnen heten. Met
een tekst die niet had misstaan in de pamfletten die ik indertijd als student
aan de Katholieke Hogeschool Tilburg (omgedoopt tot Karl Marx Universiteit)
uitgereikt kreeg door de Kommunistische Eenheidsbeweging Nederland ML
(Marxistisch Leninistisch) werd de bezoeker duidelijk gemaakt dat men in “de
residuen van het kapitalisme” (in goed Nederlands: in het “industriële
culturele erfgoed”) de stand van de klassenstrijd kan aflezen. Welnu, als we de
toeloop naar deze Manifesta op een late zondag in september bekijken in deze
van buiten gerestaureerde maar van binnen ontmantelde bunker van het
grootkapitaal, zit het wel goed met de klassenstrijd. Die strijd wordt op alle
drie de verdiepingen uitgebreid uit de doeken gedaan. Op de eerste verdieping
aan de hand van de geschiedenis van de steenkolenwinning in Genk (ik dacht
onmiddellijk: zó moet het Museum Rotterdam er gaan uitzien: geef kunstenaars
aan de hand van een thema de vrije opdracht dit uit te werken). De manier
waarop bij voorbeeld de jeugdarbeid in beeld werd gebracht aan de hand van een
aantal fraaie vitrines met daarin louter werkboekjes van jonge werknemers was
zonder meer indrukwekkend, net zoals de eveneens fraaie tentoongestelde
borduurlappen in wel 10 talen met tegeltjeswijsheden die in alle culturen
ongeveer hetzelfde blijken. Genk bleek al een multiculturele gemeenschap toen
het woord nog bijna een eeuw op zich zou laten wachten. Rocco Granata met zijn
wereldhit “Marina” was geen Italiaanse gigolo maar een Belgische mijnwerker uit
de Kempen. Het verslag van de veldslag die in 1964 op het terrein van de mijn
werd gevoerd tussen de mijnwerkers en de Rijkswacht (1 dode) werd door
tientallen bezoekers, waaronder ik, ademloos gevolgd; net zoals de nagespeelde
veldslag tussen pelotons Engelse bobbies (de troepen van Margareth Thatcher) en
duizenden potige mijnwerkers. Naarmate je hoger in het gebouw kwam maakten de
kunstuitingen (waaronder die van Erik van Lieshout met zijn versie van de film
Borinage van Joris Ivens) ons duidelijk dat de klassenstrijd van alle tijden
is; alleen zijn het inmiddels de neokapitalisten uit China die de dienst
uitmaken in Afrika, terwijl de Chinezen zelf weer uitgebuit worden door
Amerikaanse en Europese kapitalisten.
Als
een gestaald kaderlid betrad ik de Genkse buitenlucht weer. Kom daar eens om in
de repressief tolerant ingevulde ruimtes van de neo bourgeois tempel genaamd Stedelijk
Museum!
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten