Scapino
vr
7-9-2012 15:16
gezien:
opening vernieuwd schouwburgplein met Scapino's Romeo en Julia
Maandenlang
is er aan het Schouwburgplein gezaagd, geschroefd, getimmerd, gesleuteld en wat
niet al. En nog was gisteren tijdens de officiële opening door wethouder Laan
niet klaar. De randen moeten nog helemaal door lampjes omgeven worden; ze zijn
voor de schouwburg pas met het eerste stuk bezig. Enfin. Dat was niet perfect.
Maar de voorstelling die Scapino op het plein gaf wel! Een voorproefje van de
nieuwe productie Romeo en Julia met begeleiding van een Afrikaanse trommelaar en
een Indiase tabla speler. Het klonk geweldig en zag er heel mooi uit. Honderden
mensen gaven na een uur Ed Wubbe en zijn volledige tableau een open doekje. Wat
blijkt nu: op het plein kunnen, mits een beetje redelijk weer, heel wel
avondvoorstellingen gegeven kunnen worden door een gerenommeerd gezelschap. Aan
entourage is er heel weinig nodig: licht geluid en enkele tribunes. Die waren
tot de laatste plaats bezet en verder stonden er zeker nog 200 mensen er naast.
En dat terwijl er niet eens zo veel ruchtbaarheid aan is gegeven. Vanavond is
het weer prijs na afloop van de Gergiev opening. Een concert voor gezelschap en
vier luchtballonnen!
Dit
hoor toch bij een stad die groots en meeslepend wil zijn? Ik heb de voorzitter
van de vereniging Verenigd Schouwburgplein meteen gevraagd om meer van dit
soort optredens te gaan plannen. Hij heeft er wel oren naar als er wat geld
beschikbaar komt. Als buurtbewoner ga ik me daar hard voor maken. Dit smaakt
naar meer.
Tjeu
Scapino
do 11-2-2010 10:25
gezien: Reischl & Goecke, choreografen
Georg
Reischl, enkele jaren artist in residence bij het Scapino ballet gaat Rotterdam
verwisselen voor Berlijn en behoort – aldus de pers – tot de meest talentvolle
choreografen ter wereld. Dat viel me gisteren minder op. Niet eens zozeer omdat
dat zijn stukken me tegenvielen, allerminst; maar de beeldtaal van Marco Goecke
is van een dermate grote kracht en schoonheid dat Reischl’s stuk gewoon wat
minder opvielen. Goecke werkt met heel bescheiden belichting, waardoor de
spieropbouw en lichaamsstructuur van de dansers des te beter uitkomt. Opvallend
is zijn gebruik van razensnelle hand- voet- en armbewegingen, wat me ook bij
eerdere stukken van hem al opviel. Zijn lichamen krijgen daardoor iets
vogelachtigs of, in het laatste stuk, iets heel mechanisch. Loopbewegingen
worden in razensnelle dribbelpasjes uitgeoefend waardoor je gaandeweg steeds
meer het idee krijgt naar van buitenaf aangestuurde poppen te kijken. Het
laatste stuk is op “moeilijke” spreek-zang muziek gezet: “Pierrot Lunaire” van
Arnold Schönberg, in een prachtige uitvoering van het Ensemble
Intercontemporain van Pierre Boulez. Onbegrijpelijk dat op zulke moeilijke
muziek zo vanzelfsprekend gedanst kant worden. Alles gehuld in het melkachtige
maanlicht. In één woord schitterend, al doet de lengte wel een aanslag op het
concentratievermogen van de toeschouwer door het ontbreken van een duidelijke
verhaallijn. Het eerste stuk van de avond, “Bravo Charlie” is alleen al de
moeite waard vanwege de muziek die eronder zit: “Het beroemde “Köln Concert”
van Keith Jarreth. Daarmee is meteen het probleem aangegeven, het is te lang.
Het eindeloze gehamer van Jarreth op een beperkt thema gaat op den duur
irriteren. Het stuk van Reischl begint met op een synthesiserachtergrond
geprojecteerde middeleeuwse stemmen van Hildegard van Bingen, volgens mij op
opdracht van Scapino zelf gecombineerd, om te eindigen in de zware
vierkwartsmaat van “7,8”, waarin de dansers zich heerlijk lijken uit te leven.
Ik
zag dus een absoluut prachtige dansavond met de opmerkelijke lengte van bijna 3
uur! (wel twee pauzes tussendoor). Dat had wel wat korter gemogen met hetzelfde
effect. De gekozen muziek was in dit geval leidend en dwingend, voor de dans
(en de toeschouwer!) was een wat compacter programma niet slecht geweest.
Tjeu
Scapino
10-2-2012
gezien:
"Pearl"van Scapino
Met volle teugen genoot
ik van het barokke kunstwerk van choreograaf Ed Wubbe. Het leek door de
oogharen op het romantische bepoederde pruikenkabinet met veel wijduitstaande
hoepeljurken maar het was toch zo heel anders. Naarmate de voorstelling
vorderde werden de jurken steeds doorschijnender, het geheel steeds erotischer
(“heupwiegen” heb je nog nooit zó uitbundig gezien, mannen, vrouwen maakte
niet, iedereen heupwiegde vrolijk mee) om te eindigen in het ‘demasqué’ van de
koele baronnes (dat maakte ik er van) die zich gedurende een deel van de avond
achter de tralies vrijende en copulerende paren had staan te begluren. Haar
partner had niet de grandeur van een keizer dus het zal wel de stalknecht zijn
geweest. En zo fantaseerde ik er op los bij deze grote productie met een
prachtige Combattimento Consort voor de begeleidende opzwepende muziek. Die
achttiende-eeuwers hadden écht geen discodreun nodig ! En dat hebben we het nog
over die dramatische liefdesliederen vertolkende countertenor gehad wier
klanken als volstrekt vanzelfsprekend versmolten met de amoureuze
danstaferelen.
Maar na afloop waren de
echte kenners zoals Dave Schwab en Marijke van Velzen toch weer niet
enthousiast. Weinig vernieuwend, niet opzienbarend. Ammehoela. Het was gewoon
steengoed en getuigend van superieur vakmanschap door fantastische dansers. Het
zal wel te maken hebben met hetzelfde dédain dat figuratieve schilders ten deel
valt. Dat kán nix zijn. Kom op zeg! Het was prachtig, zinsbegoochelend,
zinderend. Gaat dat zien!! (op de site van Scapino staat een leuk filmpje als
intro).
Tjeu
Scapino
5-6-2012
gezien: Twools Scapino
De jaarlijks
voetbalwedstrijd voor jonge dansmakers (veel publiek, veel rumoer) van Scapino
bood weer van alles en nog wat. Wat gemakkelijke dansvloeracts met een veel te
harde popband er achter (leidde af van waar het bij dans om gaat), wat
houterige springdans-achtige choreografieën (lang niet slecht), een
hardloopwedstrijd voor dames (luid applaus), zeer fraaie lichaamsculptures voor
één dame met tien hoeden op en een ensemble rond een lichtspot (fraai, fraai).
Ik vond het zeer afwisselend, misschien zelfs iets te veel qua diversiteit,
waardoor je van alles tegen elkaar kunt wegstrepen en er te weinig overblijft.
Maar het blijft toch een aardige formule, die wat mij betreft, wat die popband
betreft bij deze ene keer blijft. Een geluidsband doet meer recht aan datgene
waar het om gaat. Fenomenaal vond ik andermaal de aanlichting. Bij elk nummer
raak, bijna een choreografie voor lichtspots.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten