RAM
ma 8-2-2010 16:58
gezien: citizan tales van Jeanne van Heeswijk in RAM
In
de garage van RAM vijf werken van Jeanne van Heeswijk die volgens goeroe
Oosterling die ommezwaai maakte van kunst in de openbare ruimte naar de
openbare ruimte als kunst. Daarvan een vijftal voorbeelden: uit Sjanghai, Zuid
Holland, Rotterdam, Stavanger en Skopje.
Het
werk van Jeanne laat zich nauwelijks tonen omdat het telkens gaat om het in
beeld brengen van een proces dat zij op gang brengt. Eigenlijk een steen in een
vijver; je kunt de ringen wel filmen maar veel van wat onder water gebeurt zie
je niet. Dat breekt hier ook een beetje op. Veel geschreven informatie en
weinig opvallend beeldmateriaal. Met uitzondering dan van het project “Amnesie
van een landschap” over de aanleg van de N 470; dat project is werkelijk op een
geniale wijze neergezet. Op een maquette van de weg zijn honderden kleine tv
schermpjes neergezet met evenzovele verhalen van mensen onderweg. Een project
waarin je eindeloos kunt dwalen langs al die verhalen van al die verschillende
mensen. De weg als metafoor voor de duizenden levenslopen die hier worden
uitgebeeld, met dat verschil met een echte mensenmenigte dat je hier naar keuze
deelgenoot kunt worden van de lotgevallen van enkelingen als je daar tijd en
zin in hebt.
De
“soap” van een ziekenhuis in Stavanger vond ik ronduit melig. Van de projecten
in Skopje en Sjanghai bleef weinig hangen, hoewel: Dat “hangen” moet je bij het
project Sjanghai letterlijk nemen. Elk individu maakte daar zijn eigen t-shirt
en die hangen dan ook allemaal bij RAM aan het plafond. Elke chinees toch een
eigen gezicht. In Skopje schilderde Jeanne een publieke ontmoetingsruimte in de
vorm van een schelp spierwit en knoopte gesprekken aan met mensen uit de
omgeving die vervolgens op deze tabula rasa een leus of tekening mochten
neerzetten. Niet zo verrassend, maar ongetwijfeld heb ik me er te weinig in
verdiept. Het project “Dwaallicht” dat zich afspeelt in het ten dele op de
schop gegane Crooswijk is te ingewikkeld om snel even te tonen. Ik had eerlijk
gezegd ook geen zin meer om het vuistdikke boek over dat project tot me te
nemen. Maar voor mensen die in zo’n wijk wonen is zo’n boek toch een heel
bijzondere manier om verhalen uit de wijk gedocumenteerd te zien. Jeanne neemt
de omgeving serieus en betuigt respect. Conclusie: rapporteren op een artistiek
interessante manier over community art is nog een hele kunst; het “genieten”
van deze vorm van kunst zo mogelijk nog meer. Toch is het duidelijk dat hier de
Rotterdammethode ten voeten uit aanwezig is.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten