Stedelijk Museum en Foam (Amsterdam)
di 4-1-2011 15:45
gezien: heropening Stedelijk Museum
Amsterdam en FOAM
Tussen kerst en nieuw eens gaan kijken in het tijdelijke heropende
Stedelijk in Amsterdam.
Het merendeel der zalen is gewoon leeg laten om de bezoeker een goed
beeld te geven van wat de werkzaamheden van de afgelopen jaren aan nieuw
interieur hebben opgeleverd. Nu, het viel niet echt mee. Voorzover ik me kan
herinneren zijn de zalen van vroeger opnieuw terug gekomen, waarbij mij in
positieve zin opviel de fraaie enigszins doorzichtige voorzetramen die een
zacht gefilterd daglicht doorlagen. De in het plafond verwerkte spots wijken
niet af van wat je elders ziet. Maar eeuwig zonde is de manier waarop het
kenmerkende visgratenparket is aangepakt, of liever verwijderd. Daarvoor in de
plaats IKEA-achtige planken die elke zaal een langwerpig aanzien geven.
doodzonde. Een van de meest kenmerkende eigenschappen van het gebouw is daarmee
verdwenen. Voorts blijken alle wanden nu van gipsplaat. Handig als je er wat in
wilt spijkeren maar toch ook weer zonde. Zo'n statig gebouw hoort stenen muren
te hebben, geen holle voorzetwandjes! In ons eigen Wereldmuseum is dat
overigens niet anders.
De erezaal was prachtig ingepakt door Barbara Kruger. Daarvoor kom je
helemaal naar Amsterdam. Datzelfde kan gezegd worden van de installatie van
Martin Kippenberger met nep berkenboomstammetjes omringd door houten
medicijnen; een absurd tafereel. Ook het door Karel Appel beschilderde
overblijflokaal mocht er zijn evenals de wolkenpartij van Diana Thater aan het
eind van een rij steeds donderblauw
wordende zalen. Ook de L vormige doeken van Morgan Fisher pastten helemaal in
de nieuwe omgeving.
De tentoonstelling "Monumentalisme" met recent aangekocht werk
sprak me minder aan, met de man in roeiboot die op een eiland een Israelische
vlag vervangt door een meegebrachte boom als uitzondering. De rest viel me
nauweljks op of maakte weinig indruk. Mag je misschien ook niet verwachten uit
de oogst van 'e'en jaar.
Daarna op zijn Hugenoots door naar FOAM, een wonderlijk stoer museum
verstop in een oud grachtenpand. Een opvallende reportage van Joan Fontcuberta
die het geniale idee had om in een computer die landkaarten omzet in 3d
landschappen niet landkaarten maar schilderijen in te voeren. Wat je dan krijgt
gaat je fantasie te boven tenzij je vertrouwd bent met Tolkien's verhalen.
Nog mooier is de tentoonstelling over de "essay"-fotograaf
Eugen W. Smith die voor Time Life werkte in de jaren 50 met een reportages uit
o.a. Lambarene (Albert Schweitzer slaagde er niet in de fotograaf naar zijn
pijpen te laten dansen) en uit Japan over de verschrikkelijke gevolgen van een
kwikuitstoot milieuramp. Uitmuntend. Allemaal op naar FOAM als je in Amsterdam
bent.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten