Conny Janssen Danst
Vr
31-8-2012
Gezien:
“How long is now” in Vlissingen
Een
week geleden bezocht ik de voorstelling die enkele dagen draaide op het Zeeland
Nazomer Festival van Conny Janssen Danst: “How long is now” die nog steeds
draait (tot en met morgen) in de machinefabriek op het voormalige Schelde
terrein in Vlissingen; een reisje naar deze stemmige locatie in Vlissingen meer
dan waard.
Het
is weer helemaal Conny met haar eigenzinnige choreografieën op de betonnen
vloer van de gigantische, op de onderzeebootloods lijkende locatie in
Vlssingen, die speciaal voor deze gelegenheid is opgeknapt. Van Conny zelf, die
naast me op de tribune zat, hoorde ik dat ze deze productie ook naar Rotterdam gaat
brengen, maar dan wel geschikt gemaakt voor een veel kleinere oppervlak dan het
halve voetbalveld dat ze in Vlssingen ter beschikking heeft. Ze heeft wel bij
Sjarel Ex lopen hengelen maar geheel volgens verwachting weigerde deze held van
de Rotterdamse cultuur alle samenwerking. Let vooral op de wonderfraaie muziek
van Alamo Race Track die de voorstelling begeleidt: heel fraai en helemaal in
dienst van de dans, speciaal hiervoor geschreven, op twee gezongen nummers na.
Dat CJD bij ons zo hoog scoort is meer dan terecht. CJD weet niet alleen
dansers te inspireren maar ontwikkelt mee passant (Tilburgs) even ook nieuwe
dansmuziek.
O
ja, ook nog even in deze rubriek gezien: de onderkant van het station CS. Het
is vanaf deze week mogelijk om onder door het spoor door de passagierstunnel te
lopen. Even gaan doen!!
Tjeu
Conny Janssen Danst
vr
18-2-2011 10:40
N.a.v.
opmerkingen over het nogal veel “buiten de deur spelen” (lees: buiten Rotterdam
spelen) van Conny Janssen Danst rolt een
nieuw beoordelingscriterium over tafel: de Rotterdamindex oftewel, hoeveel
procent van alle uitvoeringen of activiteiten van een gezelschap vinden in
Rotterdam plaats. In mijn onvolprezen (al zeg ik het zelf) databank zit die
index natuurlijk ook. Ik had hem tot nu toe nog niet gebruikt. Welnu hier is de
lijst (daarop alleen die instellingen die niet volledig in Rotterdam opereren.
Hoe lager het getal, hoe minder een instelling in Rotterdam speelt. Vooraan
(dus het minst in Rotterdam spelen) staat Max, gauw snoeien op de Rotterdamse
bijdrage zou ik zeggen. En zo in aflopende mate de rest. De discussie is
geopend!.
NB.
De positie van Poetry wordt veroorzaakt doordat zij slechts 3 activiteiten
opgeven waarvan 1 (de uitreiking van een prijs) in Utrecht. De positie van
Boijmans kan ik niet 1-2-3- verklaren. Opvallend laag staat het R.Ph. Van de
218 uitvoeringen geven zij er maar 29 buiten Rotterdam! Bonheur is het meest
honkvast.
Max
|
0,07
|
Hotel
Modern
|
0,11
|
Danceworks
|
0,15
|
Meekers
|
0,16
|
Conny
Janssen Danst
|
0,20
|
Kulsan
|
0,20
|
Jong
Muziektalent Nederland
|
0,21
|
Sinfonia
|
0,25
|
Scapino
|
0,30
|
Poetry
International
|
0,33
|
RO
theater
|
0,40
|
Digital
Playground
|
0,42
|
Doelenensemble
|
0,44
|
Epitome
|
0,47
|
passionate/bulkboek
|
0,48
|
Siberia
|
0,52
|
Theater
Maatwerk
|
0,57
|
Dansateliers
|
0,60
|
Kosmopolis
|
0,60
|
Boijmans
|
0,65
|
Film
in de Buurt
|
0,69
|
Jeugdtheater
Hofplein
|
0,72
|
OT
theater
|
0,81
|
Nederlands
Fotomuseum
|
0,84
|
IABR
|
0,86
|
Rotterdams
Philharmonisch
|
0,86
|
Rotterdams
Centrum v.Theater
|
0,91
|
RJSO
|
0,94
|
IFFR
|
0,95
|
Bonheur
|
0,96
|
Conny Janssen Danst
do
8-7-2010 11:34
gezien:
common ground van Conny Janssen Danst
Marc
had vanaf deze plaats al aangeraden om naar deze voorstelling te gaan. Ik kon
pas nu, maar trof het dat dit keer Corry van Binsbergen voor de ondersteunende
muziek zorgde. Corry is al jaren mijn favoriete Nederlandse gitarist, de enige
echte waardige opvolger van Frank Zappa!
Stel
je voor, de Rotterdamse skyline tegen een langzaam donkerrood wordende
avondlucht, voortdurend voorbijsnellende treinen die speciaal voor deze
voorstelling van de NS lijken te zijn ingehuurd en helemaal binnen het decor
passen, gegroepeerd optrekkende dansers en dan de scheurende gitaar van Corry.
Met forse echo, zodat het merkwaardige idee ontstond dat de rest van Rotterdam
muisstil was en alles zich concentreerde op deze locatievoorstelling. Álles aan
deze voorstelling klopt, de dansers die, aangepast aan de betonnen dansvloer,
soms militant marcheren, dan gegroepeerd dribbelen, dan weer merkwaardig
wijdbeens synchroon spingen, dan weer als motorisch gestoorde robotten
voortbewegen met als hoogtepunten de solo van de als een marionet inzakkende en
telkens weer opverende danseres in haar glinsterende jurkje en de imposante
neger die een jonge witte deerne met zijn grote hand de adem tracht te
ontnemen; zodanig dat ik even dacht dat betrokkene er inderdaad in bleef. De
telkens van kleur verspingende verlichting, het geluidsdecor van Michel
Banabila maar bovenal de orginele, trefzekere, brutale, grootsteedse
choreografie van Conny Janssen. Het toeval wil dat ik naast haar zat en het
gevoel had, mede door haar zachtjes ritmische meedeinen, bijna door haar ogen
naar het spektakel te kijken. Een fascinerende ervaring al met al.
Precies op het moment dat de stad (na de halve finale Duitsland – Spanje)
autotoeterend weer tot leven kwam was de voorstelling afgelopen. Prachig
getimed.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten