Nederlands Fotomuseum
do 6-5-2010 11:04
gezien: quickscan NL#01 in Nederlands
Fotomuseum
Aan
de hand van recent werk van 25 Nederlandse fotografen krijg je een beeld van de
stand van zaken in de Nederlandse fotografie van dit moment. Het werk, meteen
bij binnenkomst van Arnold van Bruggen, die eigen foto’s inschildert tot
fotorijen of schilderoto’s frappeerde mij het meest. Ook het werk van Melanie
Bojano die naakte vrouwen fotografeert vastgebonden aan stoelen, ladders,
bezems, brandende kaarsen, volgestapelde dienbladen vond ik zeer intrigerend.
Kim Bouvy fotografeert louter in zwart wit Rotterdam als de lelijke, kale en
levenloze stad die de slechtste lijstjes aanvoert.
Beneden
in het Fotomuseum is uit de omvangrijke collectie van Rotgans die het NFM bezit
nu een reeks beelden uit de laten jaren zeventig te zien, met als hoogtepunt
een showfoto voor nieuw campingmateriaal. Wat waren die tenten in de jaren
zeventig toch ontzettend lelijk. De presentatiefoto van alle DAF auto’s is
geeft een uniek beeld van vormgeving in Nederland in die jaren. De SS Rotterdam
in Rotterdamse wateren rond ’70 zag er op zijn minst zo mooi uit als nu,
inmiddels 200 miljoen euro’s armer.
Van
Ed Van der Elsken een mooie serie, omlijst met door Ed zelf opgenomen geluiden,
van Japan; op drie doeken naast elkaar. Hoewel het foto’s betreft laat het
geheel zich beleven als een film.
Tjeu
Nederlands Fotomuseum
26-7-2011
gezien: new topgraphics en
twee andere tentoonstellingen in Nederlands Fotomuseum
In een retrospectief
brengt het NFM de uit 1975 stammende tentoonstelling van vooral Amerikaanse
fotografen en het echtpaar Becher uit Duitsland. In heldere teksten wordt het
belang van deze fototentoonstelling uiteen gezet. Voor de oppervlakkige
toeschouwer is er sprake van een herhaling van uiterst saaie, om niet te zeggen
juist NIET fotogenieke opnamen van huizen, industrie en steden. Maar geplaatst
in zijn tijd was de keuze van de fotografen revolutionair. Na de
maatschappijbetrokken kunst van eind jaren zestig presenteert zich nu voor het
eerste een fotografie die kil lijkt te registreren en juist geen positie kiest.
Overigens is ook over dat standpunt al van meet af aan gebakkeleid zoals uit de
toelichting blijkt. Ook iemand die afstandelijk fotografeert kiest immers
(letterlijk en figuurlijk) positie. Een aantal nieuwe opnamen van b.v. Marie
José Jongerius laten zien dat fotografen nog steeds die manier van werken
kiezen. Wat rest is een belevenis van Amerika als betrof het een road movie:
kaal, verveloos, mooi in zijn lelijkheid. De fotografie van de Bechers streekt
er met kop en schouder bovenuit: net zoals hun foto’s van het Duitse
industriële erfgoed openen zij de ogen voor installaties die in al hun
functionaliteit een nieuwe esthetiek voort brengen, versterkt door hetzelfde
object vanuit verschillende hoeken te fotograferen.
De tentoonstelling Dream
City gemaakt in pretparken op de meest overwachte plekken in de wereld
(Beiroet, Irak, Rwanda, Turkmenistan enz. laat nog eens zien dat pretparken
eigenlijk de meest droevige plekken ter wereld zijn. Met als hoogtepunt de
tronie van de knoestige kaartjesverkoopster in Dollywoord in de VS; het door
Dolly Parton bedachte oord waar vergane waarden en normen in ere worden
hersteld.
De aardig bedachte
formule van de Dark Room (alleen die naam al!), waarbij de bezoeker met een
witte plaat zelf aan het ontwikkelen slaat valt in het water als blijkt dat van
de twintig bakken er nog geen vijf zijn die het doen.
Tjeu
Nederlands Fotomuseum
vr
29-5-2009 17:14
gezien:
Brazil Contemporary
Deze
zomer staat in vier belangrijke instituten (NAI, Boijmans, Fotomuseum,
Kunsthal) in het teken van Brazilië, een land waarmee Rotterdam in toenemende
mate economische banden ontwikkelt. Maar ook een land dat blijkens de inleiders
op de preview voor leden van de Vrienden van NAI en BvB (wij zijn lid van de
Vrienden van NAI, vandaar dat ik er bij mocht zijn) uitblinkt door de bijna
vanzelfsprekende diversiteit. Daar moet Rotterdam iets mee kunnen. Overigens
gaat het ook allemaal ook weer niet zo soepel, blijkt uit het beschikbare
materiaal, de kloof tussen arm en rijk is gigantisch, al zijn de verschillen niet
noodzakelijkerwijs etnisch bepaald (of toch wel; ik heb er geen informatie over
aangetroffen).
Ik
heb me vooralsnog beperkt tot bezoeken aan het Fotomuseum en het NAI. Het
fotomuseum toont foto’s en films die je eigenlijk verwacht: van de favela’s
(sloppenwijken), van de rijkdom, de gated communities en: dat vond ik het meest
aansprekend, van de baile funk parties waarbij de jeugd een uitlaatklep zoekt
en het er naar Europese maatstaven ruig aan toe gaat. Maar van dat alles was
meer te maken geweest dan het louter tonen van foto’s of video’s. Met muziek en
sfeervolle verlichting was er een totaalervaring ontstaan die nu volledig
ontbreekt. Je had het allemaal zó gezien. Het fotomuseum heeft een moeizame
inrichting, slecht licht en rommelig vormgegeven zalen/vertrekken.
Dan
naar het NAI. Ole Bouman heeft waarschijnlijk een heel andere opvatting van wat
het NAI moet zijn. Dat zagen we al bij de manifestatie: “Maak je land”. Geen
hoogdravende architectuurexposities maar het leven in al zijn grilligheid dat
zich tussen de gebouwen afspeelt. Daar gaat het hem om. Ook nu geen spoor van
Braziliaanse architectuur maar middels hele grote videoschermen wordt de
levendigheid en de rommeligheid van het dagelijks even in Sao Paulo nagebootst.
Omdat hier film zo centraal staat had ik dít nu juist in het Fotomuseum willen
zien. Dit was de totaalbeleving waar ik daar naar op zoek was. Het NAI had dan
wat dieper op de achtergronden van die ontwikkeling kunnen ingaan met
maquettes, stadsplannen etc. Maar dat doet het NAI dus ook niet. Behalve die
videoschermen is er eigenlijk verder helemaal niets. Voor het tonen van het
veelkleurige leven van een wereldstad is dat toch echt te schraal. Maar goed,
er is een omlijstend programma van lezingen, muziek, enz.
Wellicht
lost de expositie in Boijmans over de Braziliaanse kunstenaar Oiticica en die
in de Kunsthal alles op. Ik ga er nog henen en doe er verslag van.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten