Stedelijk Museum Schiedam
ma 19-4-2010 11:16
gezien: Alex van Warmerdam in Stedelijk
Museum Schiedam
Nog tot 24 mei brengt het Stedelijk
Museum Schiedam tekeningen, schilderijen, filmfragmenten van de veelzijdige
Alex van Warmerdam. Hugo was al in ht weekend van 6 april geweest en had het
over een mooie, zorgvuldig vormgegeven tentoonstelling. Helemaal mee eens.
Naast filmer, schilder, cartoonist is
Van Warmerdam ook theatermaker (oprichter van de Mexicaanse Hond en Hauser
Orkater), schrijver en dichter. Als je de fragmenten van zijn theaterstukken en
films bekijkt ontdek je dat hij in de afgelopen decennia heeft gewerkt met het
puikje van de Nederlandse acteurs: Pierre Bokma, Gijs Scholten van Aschat, Olga
Zuiderhoek, Annet Malherbe, Koos Prins en… in de meest opvallende
filmfragmenten altijd Alex van Warmerdam zelf. Zowel in zijn keuze van acteurs
als in de manier waarop hij zelf in zijn films figureert is hij een mix van
Theo van Gogh en Wim T. Schippers. Van Gogh wat betreft de acteurs (vaak
dezelfde) en het provocatieve, wat Wim T. Schippers betreft het groteske, niets
is wat het bedoelt te zijn. Theo van Gogh doet trouwens links en rechts
ook mee; Wim T. Schippers niet voorzover ik weet. Die mix maakt dat
daar waar Theo van Gogh filmer is, Alex van Warmerdam "doet alsof"
hij filmer is. Hij gebruikt het medium film eigenlijk als beeldende
kunstenaar. Het duidelijkst komt dat tot uiting in niet voor niets
geselecteerde fragmenten waarin geschoten wordt met de afbeelding van een
geweer in plaats van een geweer, waarin schilderijtjes met bloedspetters op de
grond staan, in plaats van plassen bloed, waarin een ruiter voorbijkomt, niet
op een paard, maar met de afbeelding van een paard, enzovoorts. In andere
fragmenten is de geweldadigheid vaak zo overdreven dat het slapstick wordt. Als
Kees Prins staand voor een schilderij in een museum kinderen vertelt over de
zegeningen van kunst (ook niet helemaal serieus te nemen) snijdt een toevallige
passant uit een schilderij een afbeelding van een jurk. Laat dat nu net
toevallig Alex van Warmerdam zijn die daarmee zijn eigen film zijn eigen
schilderij staat te vernietigen! Als Alex van Warmerdam uit een zolderraam
mensen met pijl en boog beschiet werken de bloederige scenes eerder de lachlust
dan huiver op. En zo gaat het maar door. Laag na laag na laag wordt afgepeld,
niets is wat het werkelijk is. Dan heb het nog niet gehad over zijn
ongelooflijk grappige cartoons, zijn felrealistische schilderijen waarin
onafgebroken mannen in nette pakken figureren, zijn decors met altijd weer
strak in het gelid staande boomstammen; een intrigerende fantasiewereld
vol met nachtmerries die bij nader inzien kolderieke persiflages blijken.
Allemaal heel zorgvuldig afgewerkt tot en met de filmaffiches toe die ook
allemaal van Van Warmerdam’s hand blijken te zijn. Alleen muzikant is Van
Warmerdam niet. Anders zou hij zeker de filmmuziek ook gecomponeerd
hebben.
Tegelijkerijd is er een tentoonstelling
van genomineerden voor de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs. Na de
superieure veellagige kunst van Van Warmerdam is dat dan allemaal maar wat
slappe kost. Ik kon er niet meer door geboeid raken.
De getoonde werken uit de eigen
collectie (Cobra, Nul, ge”engageerde kunst) van grootheden als Appel,
Corneille, Killaars, werden wat magertjes gebracht in ruimten die daarvoor
eigenlijk te klein en te rommelig zijn. Het Museum heeft wat dat betreft met
zijn kruip door sluip door zaaltjes ook zijn beperkingen.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten