Van Abbe Museum (Eindhoven)
ma
4-1-2010 11:07
gezien: Van Abbemuseum: The Game And The Players
Het
nieuwe jaar begonnen met een bezoek aan het Van Abbe Museum. Aldaar een
confrontatie tussen Rudie Fuchs en Charles Esche. De zomertentoonstelling van
Fuchs uit 1983 is in het oude gebouw opnieuw opgesteld; in het nieuwe gebouw op
de begane grond heeft Charles Esche een eigen tentoonstelling ingericht. De
tegenstellingen zijn manifest: Fuchs is de aanhanger van de autonome kunst en
presenteert kunstwerken in een strakke, weloverwogen afgestemde samenhang.
Esche presenteert de maatschappelijk betrokken kunst in een rommelig geheel; de
inrichting is onderworpen aan de boodschap. Fuchs’ benadering levert een
verstild kunstwerk op zich, kunstwerken zijn ondergeschikt aan de keuzeheer.
Overigens niet zo maatschappijvreemd als soms word beweerd; op de
zomertentoonstelling uit 1983 hangt zeer prominent een schilderij van Jörg
Immendorff die de tegenstelling/overeenkomst tussen de Bondsrepubliek en de DDR
op de korrel neemt
Esche
presenteert los van elkaar soms minder, soms heel boeiende thema’s. Ik had net
het boek “een schreeuw om recht” van Dries van Agt gelezen over het Israelisch-Palestijnse
conflict. Dan is een dubbelfilm van een kibboets uit de jaren ’50 met een film
over Israeliërs die helpen om verwoeste Palestijnse woningen opnieuw op te
bouwen aan mij welbesteed. Eveneens vond ik het leuk om het Poeme Electrique
van Le Corbusier, indertijd geprresenteerd in het Philipspaviljoen op de
wereldtentoonstelling in Brussel in Eindhoven geprojecteerd te zien. Op een
videoband lichten Fuchs en Esche hun keuze en wijze van presenteren ook nog
eens helder toe, waarbij Fuchs als persoon gewoon spannender en leuker is dan
de politiek correcte Esche.
Dan
presenteert Van Abbe opnieuw de indertijd eveneens zeer politiek correcte
Lissitsky (ontwerper/kunstenaar uit de eerste jaren van de Russische revolutie;
nauw samenwerkend met Malevich ). Het leuke is dat politiek correct handelen in
pak weg 1920 hele mooie, ook praktisch toepasbare kunst opleverde. Werkelijk
zeer fraai zijn de 3d ontwerpen die op last van het Van Abbemuseum zijn gemaakt
van opera-figuren en gebouwtekeningen.
Stalin
maakte in korte tijd daarna korte metten met deze niet volkse revolutiekunst;
een treffend voorbeeld van de revolutie die haar eigen kinderen opeet. Esche
mag dus wel oppassen.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten