RAIR/CBK
ma
30-11-2009 19:25
gezien:
RAIR manifestatie II
Op
een voor kunstenaars ongekend gedisciplineerde en strak georganiseerde manier
werd een gezelschap van ruim honderd personen vrijdagavond met bussen door de
overvolle stad geloodst van kunstenaarsinitiatief naar kunstenaarsinitiatief;
vijf in getal (in volgorde: Kaus Australis, Duende, Wilde Weten, Kunst &
Complex en B.a.d. Foundation. Het toeval wilde dat ik alle
kunstenaarsiniatieven uitvoerig beschreven heb ik een advies dat juist op deze
dag van de persen rolde. Reden waarom dat ik met loodzware tassen vol
adviezen aan de reis begon (en het merendeel van de adviezen bijna kwijt was
toen een buschauffeur met zijn bus doodleuk naar de hangar gereden was en een
andere bus het overnam). Alles kwam uiteindelijk na het nodige pleitwerk toch
op zijn pootjes terecht en de adviezen ter bestemder plekke.
Het
zeer gemêleerde gezelschap (ambtenaren, kunstenaars, beleidsmakers,
belangstellenden) zagen in alle ateliers werk van artists in residence van zeer
wisselende kwaliteit. Kaus pakte zeer goed uit met ruimtelijke tekeningen op
wanden (Frankrijk), helaas nog slechts in videobeeld beschikbaar. In Duende
leverden een aantal Denen een in mijn ogen volstrekte mislukte performance
waarbij met een balletje fotootjes werden aangeschoten die vervolgens in filmpjes
werden omgezet. Rommelige ongein. Maar ook kleurige en grillig uitgesneden
foto’s van een Zwitser elders in het gebouw. Plak en knipwerk was ook favoriet
bij een kunstenaar in het Wilde Weten, een ware expositie van wel 10
kunstwerken van een Elizabeth Rowe uit UK, voor mij het hoogtepunt qua
presentatie en uitwerking. Haar performance ontging me echter volledig terwijl
ik toch de gehele tijd in de desbetreffende ruimte verbleef. Het eten was zoals
men dan onder dat soort omstandigheden verwacht, koud en klef maar wel gezond
met al die bladgroente. Op naar de fabriek van Kunst & Complex alwaar een
Nederlander (moet ook kunnen) Filip Jonker zijn plannen ontvouwde voor een
boottocht van Nederland naar Londen met een kartonnen vaartuig. Nuchter, helder
en duidelijk gepresenteerd, een verademing. B.a.d sloot de reeks af met een
grote rij rommelige presentaties van mensen overal vandaan. Volgens mij toonde
elk initiatief zijn/haar ware aard en werd op een leuke manier het werk van
enkele van de grote rij met (meestal) buitenlandse kunstenaars die Rotterdam
aandoen getoond aan het volk. Nou ja, volk, het waren toch vooral kunstenaars
die naar elkaars werk kwamen kijken. Nu het grote publiek nog. RAiR heeft in
ieder geval aangetoond zoiets organisatorisch aan te kunnen. Als het eten nou
nog een beetje op peil wordt gebracht moet het een volgende keer met de nodige
subsidie warempel lukken een groter publiek te vangen. De wil, het
enthousiasme, de organisatiekracht en de kunstenaars zijn er in voldoende mate.
Tjeu
12-2-2011
gezien: Rair #3, Guesthouse
Voor
de derde keer alweer presenteerde Rotterdam Artist in Residence, maar nu voor
het eerst mede op basis van ons advies "Here, there and everywhere"
gesubsidieerd, een groepsexpositie. Aangestuurd door curator Leo Delfgauw wordt
in het gebouw van Vestia op de Hillelaan, vlakbij het metrostation Rijnhaven
een overzicht van tien jaar artists in residence getoond. Het viel mee eerlijk
gezegd tegen. Misschien lag het aan de opening, maar voor de werken bestond bij
de aanwezigen zo weinig belangstelling dat ik de helft op mijn gemak kon
staan bekijken zonder dat iemand in de weg liep. Je verwacht toch dat artiesten
die een tijdje op een vreemde plek verblijven zich door die omgeving laten
inspireren. Daar blijkt, op één uitzondering na, althans oppervlakkig bekeken,
niets van te merken. Maar dat zegt natuurlijk nog niks. Maar er is ook geen
enkele poging gedaan om de toeschouwer wat dat betreft op ideeen te brengen.
Ook op weer één uitzondering na ontbrak een toelichting bij de werken.
Maar
volgende week organiseert RAIR een Forum en kom ik misschien meer te weten en
stel ik mijn oordeel bij.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten