Duitsland
ma
18-5-2009 13:39
gezien:
musea in Duitsland
Tussen
alle gefiets door was er tijd genoeg om her en der musea te bezoeken: een korte
impressie:
In
het bekende Museumviertel in Frankfurt: Het Städel; een museum dat
schilderkunst uit alle tijden bij elkaar brengt. Opvallend is dat bij elk groot
kunstwerk de verwervingsgeschiedenis, inclusief weldoener die aankoop mogelijk
maakt (vaak met fotootje erbij) vermeldt. Het mecenaat blijkt aldaar dus op
zijn waarde te worden geschat. Mijn aandacht trok de tentoonstelling: Caravaggio
in Nederland. De expositie blijkt geheel te gaan over de Utrechtste navolgers
van C.: Terbrugghen, Honthorst en Baburen. Er hangt slechts één echte C. Ik ben
er toch een beetje ingestonken hoewel de navolgers (waarvan slechts een enkel
exemplaar uit de collectie van het Centraal Museum in U. bleek te komen) de
technieken van C. ten volle te beheersen. Toch mooi om al die werken van deze
Nederlanders eens bij elkaar gezien te hebben, keurig gerangschikt naar thema
(muzikanten, drankgelagen, etc.)
Vervolgens
het MMK (Museum für Moderne Kunst) Frankfurt met een tentoonstelling uit eigen
collectie. Allemaal de bekende namen: Donald Judd, Roy Lichtenstein, Walter De
Maria, Claes Oldenburg, Andy Warhol. Mooi opgehangen in prachtige ruimten die
in al hun witheid toch ook weer wat voorspelbaar waren, want dergelijke keurige
witte gebouwen kom je overal tegen. Elke dag open tot 20.00 uur;
opvallend het grote aantal mensen dat rond een uur of 5 toen ik
naar buiten ging nog binnen ging.
In
Tulln an der Donau bezocht ik het Egon Schiele Museum, prachtig gevestigd in de
voormalige stadsgevangenis, de plaats waar Schiele zelf wegens schending van de
openbare zeden gevangen heeft gezeten. Een leuk overzicht van zijn jeugdjaren
en belangrijkste werken, vanzelfsprekend allemaal in copie; op enkele orginele
schetsen en beginwerken na.
Tot
slot nog het MAK in Wenen. Ik dacht in een museum voor Aktuelle Kunst terecht
te zijn gekomen, maar het bleek het museum voor Angewandte kunst. Ook mooi.
Allerhande gebruiksvoorwerpen keurig per zaal en per stijlsoort gerangschikt.
Een hele zaal bijvoorbeeld met Jugendstilglas, prachtig opgehangen in een
langgerekte glazen vitrine van zeker vijftig meter lang, opgehangen aan ijzeren
staven. Heel fraai. Ook vitrinekasten van zeker dezelfde lengte maakte saai
biedermaierwerk ineens tot een aansprekende verzameling edelkitsch. Heel
bijzonder was een door Donald Judd ingerichte Rococo stijlkamer, vooral
opvallend door de streng symmetrische opstelling van de barokke meubelstukken
in een van bovenaf gezien bolle cabine. Ook nog veel ruimte voor de
collectiekunst van de bekende Afrikaanse kunstenaar (o.a. Kassel 2004, Biennale
Vententië 2008) Georges Adeagbo uit Benin. Mij spreekt het niet zo aan,
een lange zaal vol krantenknipsels en bij elkaar geraapte zooi die vrijelijke
associaties toelaat, maar goed, je ziet hem er toch overal mee terug.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten