IBC/CBK
wo
3-6-2009 12:09
gezien:
discussie over beeld Joep van Lieshout
Wethouder Rick Grashoff kwam gisteren voor een opvallend kleine publiek
(nog geen 30 mensen) in het City Information Centre het nieuwe beeld voor het
Churchillplein presenteren en Joep van Lieshout kwam het zelf toelichten.
Zoiets kun je aan Joep wel overlaten, met verve introduceerde hij zijn ontwerp
(een gestapeld geheel van oliedrums met tussendoor zwarte druipende en
klimmende mensfiguren) aan de hand van een overzicht van zijn vroegere werk.
Goed voor de discussie was dat zich in het publiek verschillende lieden bevonden
die zich van erop hadden geprepareerd het de kunstenaar en wethouder moeilijk
te maken. Van Lieshout pareerde de aanvallen op "dit verschrikkelijke
beeld dat beter aan de monding van de waterweg had kunnen staan" met
gemak. Anderen aanwezigen verklaarden na tien minuten naar de foto van het
Churchillplein met daarin het toekomstige beeld gemonteerd te hebben gestaard
dat "er al een beetje verliefd op werden".
Opvallend vind ik dat opnieuw Rotterdam een beeld krijgt dat manifeste
maatschappijkritiek bevat. Blijkbaar is het onderscheid tussen de sociaal geëngageerde kunst die het CBK in de wijken
mag maken niet meer zo hemelsbreed verschillend van de kunst die in het centrum
wordt neergezet. "Jawel", zie IBC voorzitter Anderson desgevraagd:
"kunst in de wijken komt in samenspraak met de bewoners tot stand, de
IBC-beelden niet". OK, dat is waar, maar autonome vormen als die De
Kooning of Gabo zie ik dus niet zo gauw meer gekozen worden. Anderson eindigde
overigens met een smartelijk betoog om die De Koonings voor Rotterdam te
behouden; niemand heeft daar blijkbaar geld voor over.
IBC/CBK
do 22-10-2009 15:04
gezien: the ashes of Pasolini door
De
laatste 3 maanden van dit jaar runt Sculpture International Rotterdam een
bioscoopje met 10 stoelen aan de Coolsingel op nummer 47. Gisteren was ik om
17.00 uur de enige toeschouwer om naar de korte documentaire “The ashes of
Pasolini” van Alfredo Jaar te kijken. In deze film, die ook op de
Biennale in Venetië vertoond wordt vertelt Pasolini in een aantal interviews
– geheel in het jargon van de jaren zestig – hoe de samenleving moet zuchten
onder de juk van het grootkapitaal en hoe de media de boodschap van het
militair industriële complex uitdragen. Hoe actueel in deze tijd waarin premier
Berlusconi de omroepen naar zijn hand zet. Pasolini ziet zichzelf, met zijn in
die tijd geruchtmakende homoseksuele levenwandel, als slachtoffer van de
tendens om elke normafwijking gelijk te schakelen. Voorts zijn er beelden van
zijn verminkte lichaam nadat hij door een prostitué is vermoord en zijn door
duizenden bijgewoonde begrafenis. De Italiaanse samenleving is
post-fascistisch, aldus P, waarbij de montage er geen misverstand over laat
bestaan dat P.door die samenleving geslachtofferd is.
Het
mag allemaal wat erg dik zijn aangezet; een zekere actualiteit heeft zijn
relaas wel. Waarom SIR hem in Rotterdam vertoont laat zich raden; de
verkiezingen werpen hun schaduw vooruit zullen we maar zeggen.
Op
de Biennale bleek op brede schaal het medium film al te zijn ingelijfd bij de
beeldende kunst; geen reden meer tot verwondering dus als SIR aan het
Rotterdamse medialandschap een klein bioscoopje toevoegt.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten