IFFR
ma 1-2-2010 18:36
gezien: films op het IFFR
Dat
was weer vechten tegen de slaap tijdens de Manga-film Miyoko. Hoe een japanse
mangastriptekenaar steeds meer verstrikt raakt in zijn fantasiewereld waarin
zijn vrouw als lustobject een allesoverheersende rol speelt. Veel Japanse
interieurs en veel naakt. Ik werd en warm noch koud van.
Heel anders was de chinese film “the city of life
and death”. Je moet wel opgewassen zijn tegen beelden van bloederige
veldslagen en massale executies, vastgelegd met “handheld camera”, zodat het
lijkt of je er zelf midden in zit. Maar hoe in dat geweld individuen zich
al dan niet met list en bedrog staande weten te houden is fascinerend in beeld
gebracht; het is daarmee toch een integere film geworden. En dat in die baaierd
van ellende ook nog een happy end kan worden gepeurd grenst aan het
ongelooflijke.
Het
is overal weer hartstikke druk, regisseurs ontpoppen zich andermaal als lieden
die niet meer dan enkele onbeduidende zinnen kunnen uitstoten als toelichting
op hun werk er blijft weer bijna niemand zitten om over een film na te praten.
Er is geen behoefte aan reflectie, men moet immers minimaal vier films per dag
consumeren.
Tjeu
IFFR
1-2-2011
gezien:
films op IFFR
Op
vrijdag vorige week in een bomvol zaaltje van Cinerama: “Dad” van Vlado Skafar.
Kwetsbaar, lyrisch en dromerig verhaal over een
gescheiden vader en zijn zoon. Misschien alleen maar boeiend voor vaders met
zonen, soms emotionerend. Aan het eind een nummer van Frank Sinatra dat er in
hakte. Goed. (toch maar nummer 96 op dinsdagavond; niet spectaculair genoeg.
Spektakel was er wel bij Outrage van Kitano Takeshi.
Een maffia film volgens het bekende procede, van onder af wordt iedereen
uitgemoord in een steeds moordender tempo. Aan het eind is de topman aan de
beurt en kan zijn moordenaar de topplaats op de rots innemen. Maar tussendoor
ook het verhaal van de onderknuppel met een ongelooflijk wreed gezicht met een
zenuwtic, die het bijna tot de top brengt. Wordt helaas aan het mes geregen in
de gevangenis. Zo’n rol kun je bijna niet spelen. Met zo’n tronie MOET je een
boef zijn. Verder veel afgehakte pinken, carcrashes en bloed. Ik had een
amusante avond en schoot voortdurend in de lach. Anderen ook. Het publiek
bestond voornamelijk uit mannen van tussen de 25 en 35. Ben ik voor dit
soort films eigenlijk niet te oud?
Tjeu
IFFR
6-2-2012
gezien: volkskrantdag
iffr
Dat is het voordeel als
je aan het Schouwburgplein woont (een van de vele voordelen). Dat je op
zondagmorgen gewoon even op je gemak naar de centrale hal van het IFFR in de
Doelen loopt (er zat nog bijna niemand) en dat je even informeert of er nog
kaartjes zijn. Die waren er zowaar: er hingen drie berichtjes van mensen die
een overtollig kaartje wilden verkopen. Een telefoontje en hup, ik kon alsnog
aanschuiven in de bonte stoet van volkskrantlezers die de hele zondag alle
zalen tot de laatste stoel bezet hielden. Er waren een stuk of 30 circuits
uitgezet. Ik zat in circuit 7 en had het geluk de winnaar van de publieksprijs
te kunnen gaan zien: “Monsieur Lazhard”. Ik zat aan het eind met een brok in
mijn keel van ontroering. En ik was niet de enige hoorde ik om me heen. Een
terechte winnaar. Ga die film zien en let op het spel van de Mohamed
Fellach en vooral dat van de kinderen. Wát een regisseur moet die Phillipe
Falardeau zijn! Die Unsichtbaren vond ik niks, al was de manier waarop het
moderne toneel belachelijk werd gemaakt wel weer heel leuk. In beide films was
zelfmoord overigens een leitmotiv. A Dangerous Method over de intellectuele
strijd tussen Jung en Freud was ook niet mis, al werd er in het tot een
konstuumfilm bewerkt toneelstuk zoveel tekst verwerkt dat je de ondertiteling
nauwelijks kon volgen, laat staan dat je de tekst helemaal op je kon laten
inwerken. Wel weer een film met Michael Fassbender, de nieuwe ster van dit
festival die in ieder geval zijn filmische naam mee heeft.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten