Lantaren Venster Film
21-12-2011
gezien: film in cinerama:
Tinker, tailor, soldier, spy
Als je even naar de film
wil tussen kerst en nieuw, pak dan deze! Kreeg vijf sterren in de Volkskrant
dus ik ben niet de enige enthousiasteling. Je moet wel tegen een zeer
ingewikkeld verhaal kunnen; het handelsmerk van detective-schrijver John le
Carré. (kun je het halverwege niet meer volgen is dat niet erg,
spionnennetwerken zijn nu eenmaal ingewikkeld, dat is het enige dat je hoeft te
onthouden). Elk vooroordeel tegen Britse spionnen valt weg, geen mooie vrouwen,
geen snelle wagens, geen achtervolgingen. De Zweedse filmregisseur Thomas
Alfredson toont ons dat de wereld van de Britse spionage zich in stoffige
burelen afspeelt.Ja, maar wel schietpartijen. Sommigen typeren de film
als “spy saai”. Er is inderdaad een geweldig saaie man gecast voor de hoofdrol
van George Smiley. Een kruidenier als star! Maar daarmee is de film
onnavolgbaar geworden, niet in de laatste plaats door het camerawerk van de
Nederlander Hoyte van Hoytema.
Sigarettenrook en de geur van natte tweed. Zo karakteriseerde de Volkskrant
deze film. Helemaal waar. Een aanrader.
Tjeu
Lantaren Venster film
6-7-2012
gezien: film in L/V
Gisteren nog even een
filmpje gepakt in lantaren Venster. Op zo’n doordeweekse dag is het er niet
druk, in het filmzaaltje (Le Rouille et d’os met oa. Julien Schoenaerts) zaten
zo’n 20 mensen, waaronder voorzitter L/V Hans Kombrink met ega. Er was ook een
dampend optreden een band in het kader van North Sea Round Town, daar was het
wel behoorlijk vol. Aan het eind werd ik vanuit de film nog overvallen
door een hevig discodansend gezelschap in de foyer waarna ik mij, geschrokken,
snel huiswaarts begaf. Leeft ook doordeweeks dus, L/V
Tjeu
Lantaren Venster Jazz
vr 7-5-2010 10:53
gezien: Elephant 9 in L/V
In
de jaren zeventig maakte ik de overstap van pop naar jazz via de onvolprezen
Soft Machine, een gezelschap van drie musici met drums, bass en orgel.
Diezelfde opstelling stond vermeld bij Elephant 9, een onbekend gezelschap uit
Noorwegen ‘off all places’! Soft Machine kreeg destijds niet veel opvolgers, en
Emerson Lake and Palmer maakte iets te gladde popmuziek om echt in de “Machine”
traditie te kunnen stappen.
Het
gezelschap presteerde het zo snoeihard te spelen dat ik anderhalf uur lang met
papiertjes in mijn oren heb gezeten, het zat werkelijk tegen de pijngrens aan.
DE organist was geheel ingepakt in electronica, speakerboxen en had zelfs een
ouwerwetse Moogsynthesiser voor zich staan. Resultaat was een erbarmelijke hoop
piep en knorgeluiden, daar waar zijn hammond ook prachtige klanken had kunnen
voortbrengen. Nee, het moest alles vervormd. De basspeler speelde anderhalf uur
lang zijn apparaat overstuurd aan, zodat behalve een sonore bromtoon alleen
maar piep en knarsgeluidjes overbleven als hij de snaren beroerde. De drummer,
een verhaal apart, was snel, zo snel dat zijn roffels lang en monotoon en
ondanks de honderdtien decibel op een merkwaardige manier slaapverwekkend
werden. Zoals je ook heerlijk kunt tukken in een trein die met honderddertig
per uur voortraast. Zo zat ik anderhalf uur lang in een trein die maar doordenderde,
van Noorwegen naar Rotterdam terug. Toen ik uitstapte en de papiertjes weer uit
mijn oren deed was er eigenlijk niets gebeurd.
Tjeu
Lantaren Venster Jazz
21-2-2011
gezien: Metropoleorkest in
Lantaren-Venster
Kon
dat wel, het 53 koppige Metropole-orkest met zangeres in de grote zaal van
Lantaren Venster? Want die grote zaal is natuurlijk altijd nog een kolenhok
vergeleken met de concertzaal van De Doelen. Maar het werd er allemaal heel
leuk door. Het orkest zal gedeeltelijk voor het toneel in de zaal bovenop het
publiek. Dat kwam, zo merkte dirigent Victor Mendoza op, de sfeer alleen maar
ten goed. “This orchestra goes like hell tonight”. zo stelde hij vanaf het
katheder vast.. Klaterende applausjes na elke solo van de bandleden
onderstreepte de ontspannen sfeer. Iedereen had er zichtbaar lol in, ook
zangeres Roberta Gabarini die tesamen met het orkest werk van maar liefst 8
verschillende jonger arrangeurs zong en speelde. Al die arrangeurs afkomstig
uit alle windstreken waren meegekomen en met hen weer familie en fans waardoor
er de hele avond door geklapt en gejoeld kon worden; zeg maar zoals het er ook
met de dansvoorstellingen in Rotterdam er aan toe gaat. De hele week had het
orkest tijdens de repetities studenten van Codarts op bezoek gehad. En ik zelf
zat naast een groep scholieren van een middelbare school in Utrecht die in het
kader van cultuureducatie naar het Metropoleorkest waren gedirigeerd. Kijk, dat
is nou een leraar muziek! Dit alles verklaarde ook het zeer gemeleerde publiek,
niet het gebruikelijke spijkbroeken en truienpubliek dat op jazzconcerten
afkomt.
Al
die arrangementen leverden de hele avond een zeer veelzijdig en kleurig
orkestbeeld op. In de droge akoestiek van deze jazzconcertzaal kwamen alle
partijen heel goed uit de verf. De eenzame gitarist net zo makkelijk als de
metalige trombonesectie, de strijkers net zo goed als de vele solisten.
De
zangeres, die door een te zwak afgestelde microfoon er pas na de pauze echt
bovenuit kwam, sprake er schande van dat dit orkest met opheffing wordt
bedreigd. Een beetje door de feiten achterhaald, want staatssecretaris Halbe
Zijlstra heeft zijn snode plannen voor het Radio Philharmonsich en Metropole
alweer teruggedraaid.Hij kan dan binnenkort wellicht besluiten de procedure van
het cultuurplan terug te draaien, deze onbezonnen maatregel kan hij niet meer
opnieuw invoeren.
Tjeu
Lantaren Venster Jazz
19-1-2011
gezien:
Saterday Night Jazz in L/V
Een
nieuw experiment in Lantaren/Venster afgelopen zaterdagavond: Saturday Jazz
Night met twee bands die met elkaar de confrontatie aangaan.
Voor
deze eerste keer in een prettig goed gevulde zaal de bands Duplex en Mona Lisa
Overdrive. De laatste met de bekende bassist Stefan Lievestro, een zeer hechte,
gedreven musicerend collectief en het voor mij onbekende Duplex, merendeels
jonge gasten met een stevige "Bitches Brew" funky sound
zonder eindeloze solo's waarin vooral de lyrische trombonist Louk
Boudesteijn, ook oprichter van het Rotterdam Jazz Orchestra, opviel.
Leuk
aan de aanpak was dat na de pauze de bands elkaar per nummer afwisselden en zo
elkaar enorm opjoegen. Was het ene razensnelle nummer achter de rug, kwam de
volgende krachtpatserij er alweer aan. Een geweldige sfeer ontstond aldus
met tussendoor ook nog twee nummers razensnel samen ingestudeerd. Een
veelbelovende formule die zeker moet worden voortgezet.
Tjeu
Lantaren Venster Jazz
18-4-2011
gezien: Saturday Night
Jazz in Lantaren Venster
De serie Saturday Night
Jazz staat! Ik bezocht er enkele afleveringen van, waaronder die van afgelopen
zaterdagavond. Een man/vrouw of honderd, dat is helemaal niet slecht voor een
dubbelconcert met het Wolfert Brederode Quartet en Micheal Moore’s Fragile.
Wolfert is een nog relatief jonge pianist die sinds een jaar of vier op het
klavier bezig is. Zijn muziek is te omschrijven als timide, rustig, soms zelfs
wat erg braaf. De bij hem horende klarinettist liet geen schril gegil van zijn
instrument ontsnappen. En de drummer zat zogezegd “stil” te drummen. Veel
beweging, weinig geluidjes. Daarmee een waardige leerling van de drummer die
nam hem met Michel Moore’s Fragile op het podium kwam, Michael Vatcher. Die is
de uitvinder van deze techniek waarbij je af en toe maar een klapje, een
rollertje of een ritsteltje hoort, maar altijd wel precies op het goeie moment.
Michael Moore is inmiddels een oud gediende, behorend tot de tweede generatie
improvisatoren na de Instant Composers Pool van Breuker, Bennink en Mengelberg.
Die man stond daar een uur lang zo gemakkelijk en relaxed allerlei gigantisch ingewikkelde
en fijnzinnige melodietjes uit zijn klarinet te zuigen, onwaarschijnlijk goed.
Af een toe verwisselde hij die voor de altsax. Ook goed, een heel eigen,
bescheiden maar snoeizuivere speelstijl met alweer zo’n rustgevend gezelschap
er om heen. Clemens van der Feen, een jonge bassist die ik nog ken uit mijn
Middelburgse jaren (ook Middelburger nl.) is langzamerhand aan het uitgroeien
tot het nieuwe grote bastalent van Nederland. De cd’s waar hij op meespeelt
krijgen 5 sterren in de Volkskrant en hij behoort nu tot de vaste bezetting van
Moore. Het grote verschil met het eerste optreden was de spanning die de tweede
groep, ondanks de ogenschijnlijke rustige speelstijl en voortdurend in wist te
houden.
En wat een lekker relaxed
sfeertje hangt daar toch in L/V. Ik was er met mijn lief van te voren gaan eten
en we brachten er aldus moeiteloos op zo’n verloren, lome zaterdag inclusief
wandeling op de Wilhelminpier zo’n uur of 5 door. Het was er al die tijd
gezellig roezemoezerig, zonder overvol te zijn. L/V is wat mij betreft
inmiddels uitgegroeid tot een fijne plek om te zijn, altijd een goed aanbod,
goeie sfeer, en een publiek van, laten we zeggen, vanaf 30 + tot dik tot
vooraan in de 70. Dat lijkt zo op het eerste gezicht op de Doelen, maar is toch
weer héél anders.
Tjeu
Lantaren Venster Jazz
22-6-2012
gezien: jazzdag 2013
Ik kon het toch niet laten, ben bij het forum over de wereldmuziek
en jazz in Rotterdam op de eerste rij gaan zitten en heb me aan het eind toch
in het debat gemengd. Mijn stelling: het valt allemaal best mee met de
bezuinigingen voor de genres jazz, pop en wereldmuziek. “Tel je zegeningen” was
mijn motto en heb het hele rijtje instellingen waarover de raad een positief
oordeel heeft afgegeven nog eens opgedreund. Programmeur Hans de Lange van de
Doelen moest toegeven dat de Doelen maar heel weinig gekort is.
Uitgedaagd door Oscar van de Pluijm heb ik nadien thuis op
de laptop de cijfertjes ook nog eens opnieuw voor de genoemde genres op een rij
gezet. Bijgaand de best opvallende resultaten.
Op de zeer geanimeerde dag (waar ik overigens maar heel weinig
mensen kende, behalve Oscar en Hans sprak ik alleen Cyriel Pluymakers, ooit
programmeur bij L/V en nu in Nijmegen, Utrecht en Spijkenisse (!) en zag ik
Mijke Loeven) waren er veel discussies waarvan ik er drie volgde. Oudgediende
Hans Overman, ooit zakelijke leider van het RPhO, ontpopte zich nu als zakelijk
manager van diezelfde middag ten doop gehouden nieuwe jazzmuziek TV zender
BRAVA. Binnenkort op uw digitale ontvanger aldus Hans. We shall see (and hear).
Martin van Ginkel, tegenwoordig directeur VSCD (met gebroken hand), zag nog
veel mogelijkheden voor jazz op de landelijke podia mits aangeboden in
aantrekkelijke verpakking. Cyriel Pluymakers in het hetzelfde debatje: ik kom
nog te veel mensen tegen die een groep boeken “omdat ze die zo leuk vinden”. Er
zal meer gedaan moeten worden aan thematische inbedding, het opzetten van
series enz. enz. De tijd waarin artiesten prettig uitgekocht konden worden zijn
voorbij; iedereen speelt voor een habbekrats.
Tjeu
Lantaren Venster pop
18-6-2012
gezien: Van Dyke Parks in
Lantaren Venster
Echt waar, zo maar in
levende lijve, de levende legende Van Dyke Parks (70) in Rotterdam. Een
uitverkochte zaal met louter vijftigers en zestigers (ik ontwaarde Hella en
Freek de Jongen en Leo Blokhuis) zaten ademloos te luisteren naar de man die
samen met Carl Wilson van de Beach Boys tekende voor de Americana sound uit
California eind jaren zestig, begin zeventig.
In het pianospel van Van
Dyke (“mijn ouders Van Dijk kwamen 300 jaar geleden met de “Bontekoe” van
Rotterdam naar Amerika en ik kom nu uitzoeken waarom”) klinkt de totale
hedendaagse Amerikaanse muziektraditie door: vaudeville, new orleans, swing,
calypso, Gershwin, blues; maar altijd op een aangenaam melodieuze wijze; de
reden ook waarom velen niks met hem hebben; te zoet, te melodisch, te
gepolijst.
Wat leuk is om te zien
dat zo’n nauwelijks groot aangekondigd concert toch voor een volledig
uitverkocht huis zorgt. Men weet de weg naar L/V, als dat maar goeie namen
programmeert, vanuit het hele land moeiteloos te vinden.
Ik vond het een puike
avond, al merkte ik, toen ik via Spotify Van Dyke Parks opzocht, dat hij zijn
laatst op CD verschenen concert van een jaar geleden vrijwel geheel had
nagespeeld. Toch niet allemaal zo spontaan dus, terwijl hij de indruk wekte te
hooi en te gras melodieën op te duikelen op zijn Steinway.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten