Douane
wo
17-6-2009 13:18
gezien:
Dichter Aan de Maas, uitgeverij Douane
Gelezen
de dichtbundel: dichter aan de Maas van uitgeverij Douane.
13
Rotterdamse dichters zijn geselecteerd, waaronder stadsdichter Jana Beranova
die in deze bundel haar officiële derde stadsgedicht publiceert, zoals zij dat
maakte ter gelegenheid van het 40 jarige bestaan van Poetry, een gedicht waarin
zij allerlei verwijzingen naar werk van andere, waaronder een aantal
Rotterdamse, dichters verwerkt.
Dichters
uit de lichting “jong en urban” zoals Daniel Dee en Jeroen Naaktgeboren
sluiten aan bij de meer gevestigde namen als Hester Knibbe, Henk Houthoff en
Anne Vegter. Ook een levende legende als Frans Vogel komt tot nieuw leven,
zoals hij ook al demonstreerde op de Rotterdamse dichtersavond vorige week, de
laatste van de generatie Vaandrager. Anne Vegter wordt steeds
raadselachtiger, Peter Swanborn daarentegen steeds toegankelijker. Jeroen
Naaktgeboren komt los van zijn voortdenderende stadsgedichten. Naomi Perquin,
nog jong, lever werk dat zo in de rij van de groten kan. Uitstekend werk van
uitgeverij Douane om alle grenzen kloven te overbruggen en iedereen uit
Rotterdam bijeen te brengen.
Tjeu
Douane
18-11-2011
Ik was nog nooit bij
boekhandel Snoek binnengeweest op de Meent. Toch wel een aardige shop al denk
je bij binnenkomst aanvankelijk met een soort Bruna van doen te hebben, maar
het is meer dan dat. En gisteren werd daar door de zeer actieve Rotterdamse
uitgeverij Douane van Arie van der Ent (vorige week presenteerde hij nog een
werkelijk voortreffelijk dichtbundel van Lodewijk Ouwens) een boek
gepresenteerd van de bekende ‘poëet-filosoof-jurist-politicus’ Manuel Kneepkens.
Hoofdpersoon in zijn boek is Bo Foutu in wie we al vanaf de eerste pagina Pim
Fortuyn herkennen. Maar volgens Arie zit er in de hoofdpersoon ook voor 1/3
Boudewijn Büch en voor 1/3 Gert Wilders in. “Aardig gevonden maar dat zijn niet
mijn woorden” riposteerde de schrijver onmiddellijk. Maar dat Bo Pim is en
Servaas Knoops Manuel, dat leidt geen twijfel. Wie de burgemeesters Manderlouw
en Zout zijn ook niet. Een boek vol anekdotes, toespelingen op alles en
iedereen en gespychologiseer over de figuur Fortuyn, pardon Foutu, die Knoops
al sinds zijn jeugdjaren telkens tegenkomt, op de middelbare school, op de
universiteit (dat zou wel eens echt het geval hebben kunnen zijn)en in de
politiek (dat was zeker echt, zij het voor slechts drie weken). Foutu vraagt
aan de poëet Knoops of deze staatssecretaris voor cultuur wil worden in zijn
rechtse kabinet. Voor de zichzelf ‘links populistisch’ noemende Knoops brengt
dat een innerlijke strijd te weeg waaraan een groot deel van het boek is
gewijd. Een boek in een onhandig, stoeptegelachtige formaat met bladzijden
waaraan maar geen eind komt, zoveel staat er op. Maar tot nu toe het lezen meer
dan waard. Kneepkens heeft overal een mening over, is zeer belezen, net zoals
Foutu/Fortuyn een absolute kenner van de Bommel en Tom Poes strips,
taalvirtuoos, latinist, poëet (hij merkt op dat niemand in de necrologieën
omtrent Fortuyn inging op de door hem aanbeden dichter d’Annunzio, Manuel dus
wel) en anekdotist van boeiende Rotterdamse roddel en achterklap. Het taltijjk
opgekomen publiek bestond uit louter zestig plussers. Herkent de jonge
generatie zich nog in deze generatie wereldbestormers uit de jaren zestig,
onlangs ook nog zo voortreffelijk geportretteerd in “Exit” van Gyz la R., die
juist de taal als belangrijkste wapen hanteerden? Nou ja, Gyz in ieder geval
wel. Voor mij als niet Rotterdammer (want je dat blijf nu eenmaal als je na de
vijftigste zo’n stad binnenkomt) zijn “het boek Foutu” en “Exit”alsnog
toegangspoorten tot de achtergronden van hoe het hier allemaal gekomen is en
door wie.
Tjeu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten