De eerste darling die werd gekilled was Alain de Botton,
populaire filosoof over van alles en nog wat, seks, architectuur, religie en nu
ook kunst: “Art as therapy”. Geen der
forumleden van deze nieuwe loot aan de Rotterdamse literatuurboom had een goed woord over voor de nieuwst denkvrucht van De Botton. Het vaste forum komt telkens met wisselende samenstelling: in deze premiere waren het beeldend
kunstenaar-dichter Peggy Verzett, schrijver Marcel Möring en cultuurpaus Hugo
Bongers, Möring noemt De Botton's kunstopvatting belegen , Bonger constateert een eendimensionale kunstopvatting en Verzett stelt vast: " niks
nieuws gelezen".
De tweede “ darling”; de tentoonstelling “ Échte Rotterdammers” van Museum Rotterdam in
Las Palmas kwam er in ieder geval bij Bongers wat beter van af. Hij vond het
heerlijk om al die spulletjes die zo lang inde depots hadden gestaan nu
eindelijk eens bij elkaar te zien. Maar Marcel Möring vond het een rommelig
zootje en Peggy Verzett een oeverloos thema zonder gerichtheid. De vraag van
forumleider Hans Sibarani, waarom het toch altijd weer Rotterdam is die zich
deze vragen stelt, en nooit eens Amsterdam of bijvoorbeeld Groningen werd door
Möring afdoende beantwoord: zo’n eindeloze behoefte aan zelfreflectie heb je
alleen maar als je last hebt van een minderwaardigheidscomplex, Rotterdam is nu
eenmaal altijd “maar” de tweede stad.
Uitgesproken positief waren Verzett en Möring over de
Chaneltentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag. Verzett: niemand maakte
zulke prachtig afgewerkte pakjes. En Möring onthulde dat hij altijd
Chanelparfum “draagt” en hij wist waarom de pakjes van Chanel altijd zo
charmant stonden: zij maakte de mouwen altijd net iets korter dan eigenlijk
moest; dat kleedt slank af. Bongers vond de tentoonstelling er een in een
grotere reeks uitstekende mode-tentoonstelling in het GEM; klein maar smaakvol.
De film “Parkland” over het hotel waarin Kennedy vlak na
zijn dood werd neergelegd, en waar twee dagen later ook het lijk van Lee Harvey
Oswald voorbijkwam (pas vanaf januari in Nederland te zien) maakte evenmin veel
enthousiasme los. Bongers vond het een typische Hollywoodfilm waarin alle
clichë’s werden uitgemolken, zoals een de tegelijkertijd afgedraaide begrafenis
van Kennedy en Oswald, alle verschillen lekker uitvergroot.
Aan het eind ontstond toch nog echt verschil van mening naar
aanleiding van een filmpje over een optreden van de Toppers met een Shaffy potpourri. Dat kon
toch écht niet voor Ons Soort Mensen, aldus forumvoorzitter Sibarani. Waarom
niet, reposteerde tot zijn niet geringe verbazing alle forumleden; als het maar
goed gebeurt. En ja, zelfs Liesbeth List zat in het publiek
zichtbaar te huilen. Dus akkoord wat die Toppersinterpretatie van Shaffy betreft.
Aan het slot een fantastisch optreden van La Pad, de
Nederlandse Zarah Leander, met een aantal Rilke vertolkingen, we waren tenslotte
te gast bij het Goethe instituut.
Een reeks die veel belooft voor de toekomst!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten