Een intrigerende, rondreizende tentoonstelling is
neergestreken bij Boijmans. In één expositie is het werk van drie zowel in tijd
als werk van elkaar verschillende kunstenaars te zien. Toch zijn de
overeenkomsten tussen Rosso, Brancusi en Man Ray ook weer treffend. Alle drie
zijn het kunstenaars die zowel letterlijk beelden maken als fotografisch bezig
zijn. Alle drie fotograferen hun werk op zo’n manier dat zonder het een het
ander niet zou bestaan, of althans minder betekenis zou hebben. Bij alle drie
speelt licht een belangrijke rol. Maar dan komen de verschillen; bij Rosso
komen zijn sculpturen pas tot leven door het spel met licht wat dan vervolgens
door hem op de gevoelige plaat wordt vastgelegd. Zonder specifieke belichting
zijn zijn beelden vlak en onaf; soms zelfs nauwelijks te zien. Met licht en op
de foto komen ze tot leven. Saillant in een tijd waarin het gaslicht net is
uitgevonden, evenals de fotografie. Rosso levert beelden die oprijzen uit het
licht.
Brancusi maakt zeer gestileerde beelden die op zich al
zeer sterk zijn maar die bij dag- of
kunstlicht gefotografeerd een extra lading krijgen. Schaduwen van beelden zijn
net zo belangrijk als de beelden zelf, net zo goed als sokkels belangrijk zijn.
Het spel van licht en schaduw wordt door Brancusi net zo nauwgezet vastgelegd
als bij Rosso, zij het dat Rosse de invloed van licht op het fotopapier een
eigen rol laat spelen. Brancusi levert beelden én hun reflecties.
Dat is dat weer een overeenkomst met Man Ray, die zelfs zo
ver gaat om fotopapier rechtstreeks te behandelen, zonder fototoestel.
Voorwerpen kunnen ook rechtstreeks aan het fotopapier worden toevertrouwd, zonder
de tussenkomst van negatieven. Dat wordt dan Rayografie genoemd. Bij Man Ray is
juist de foto het belangrijkste en zijn sculpturen pas ingeraamd in een frame
echt af. Man Ray levert foto’s als sculpturen.
Framed sculptures is een tentoonstelling die de toeschouwer
dwingt zich in de werkwijze en denkprocessen van de verschillende kunstenaars
onder te dompelen om ze te kunnen vatten. Dat kost tijd en aandacht. Geen
expositie om snel door te lopen. Zo op het eerste gezicht is er zelfs niet eens
zo veel te zien; maar dat is schijn, je leert te kijken op vele manieren; een
beeld is pas een beeld op een afbeelding. Of een afbeelding is er niet zonder
een beeld. Enzovoorts.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten